Sunday, August 31, 2014

Η συγκλονιστική εκδήλωση της Διλογίας της Λευκάδας στο γενέθλιο τόπο

Με την πέννα και το φακό της Κατερίνας Μεσσήνη

 
 


Με μεγάλη επιτυχία και συγκίνηση πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 22 Αύγουστου στον κήπο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Λευκάδας η παρουσίαση της «Διλογίας της Λευκάδας»: Ψηλά Τακούνια Για Πάντα και Ξυπόλυτες στην Άμμο της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη. Ο κήπος γέμισε από κόσμο που ήρθε να δει από κοντά και να συγχαρεί την Ιουστίνη Φραγκούλη.

Σήμερα γιορτάζουμε την Λευκάδα σε αυτή την συνεύρεση, τις αναμνήσεις, τα βιώματα που μας έκαναν αυτούς που είμαστε, είπε χαρακτηριστικά η συγγραφέας για την βραδιά. Μετά από ένα σύντομο χαιρετισμό από την προϊσταμένη της βιβλιοθήκης κα Μαρία Ρουσσου, μίλησε η εκπαιδευτική σύμβουλος κα Βιβή Κοψιδά-Βρεττού για το έργο της Ιουστίνης Φραγκούλη. Ενημέρωσε καταρχήν τον κόσμο ότι συμμετείχε στην εσπερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Κεφαλονιά για την «Επτανησιακή Λογοτεχνία- παρελθόν, παρόν και μέλλον», αφιερωμένη στην ανάδειξη της λογοτεχνικής παραγωγής των Επτανήσων που διοργανώθηκε από το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ιονίων Νήσων.

quotes
Σήμερα γιορτάζουμε την Λευκάδα , τις αναμνήσεις και τα βιώματα που μας έκαναν αυτούς που είμαστε, είπε χαρακτηριστικά η συγγραφέας για την βραδιά.
Εκεί έγινε αναφορά στην Ιουστίνη Φραγκούλη «σαν σύζευξη εντοπιότητας με το μεταναστευτικό δημιουργικό κεφάλαιο της Επτανήσου. Το όνομα της Ιουστίνης Φραγκούλη πλέον παίρνει θέση στην Επτανησιακή Λογοτεχνία.» Στην συνέχεια η κα Κοψιδά-Βρεττού ανέλυσε τη «Διλογία της Λευκάδας». Ο ηθοποιός Δημήτρης Βερύκιος, με το δικό του μοναδικό τρόπο καθ’ όλη την διάρκεια της παρουσίασης, διάβαζε αποσπάσματα από τα δυο βιβλία. Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης της Παντείου δρ. Γιώργος Κοντογιώργης με την σειρά του έδωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα και διαφορετική οπτική πάνω στα βιβλία

και στο περιεχόμενο τους, αναδεικνύοντας έτσι ακόμα περισσότερο την άξια τους για τον τόπο μας. Δεν μπορούσε να λείψει από αυτή την βραδεία η ομιλία της κας Δέσποινας Καλέζου, η δασκάλα της τότε τάξης από την οποία αποφοίτησε η Ιουστίνη Φραγκούλη και οι συμμαθήτριες της. Ο κήπος πλημμύρησε από συναισθήματα και συγκίνηση όταν η φιλόλογοςΔέσποινα Καλέζου διάβασε το απουσιολόγιο της τάξης με την σειρά που το έκανε και τότε και κάλεσε τις συμμαθήτριες να έρθουν μπροστά για μια αναμνηστική φωτογραφία.

H Καίτη φυλακίζει τις στιγμές αναπαράγοντας την ζωή σε κάθε της φάση.

Στο χώρο της Βιβλιοθήκης πραγματοποιήθηκε παράλληλα με την παρουσίαση της «Διλογίας της Λευκάδας» και για πρώτη φορά έκθεση φωτογραφίας της Καίτης Κακαβούλη. Μια σπουδαία φωτογράφος που έχουμε στον τόπο μας και για την οποία μίλησε η Ιουστίνη Φραγκούλη: «Είναι μια σπουδαία καλλιτέχνης η οποία φωτογραφίζει από πάθος και όχι από αναγκαιότητα. Στρέφει το φακός της εκεί που έλκεται από τα χρώματα, τους ανθρώπους, τις στιγμές και τα πρόσωπα. HΚαίτη φυλακίζει τις στιγμές αναπαράγωντας τη ζωή σε κάθε της φάση. Η Καίτη λατρεύει τα χρώματα και την φύση. Θα την δεις να σημαδεύει την μέλισσα όταν γονιμοποίει τα άνθη, να αποθεώνει τους καρπούς της φύσης, να μεταμορφώνει την νεκρή φύση σε ζωντανό παραλήρημα χρωμάτων. Πόσα πρωινά ξυπνώ στον ξένο τόπο και οι φωτογραφίες της Καίτης πλημμυρίζουν την ύπαρξή μου μέσα από το Facebook. Η Καίτη έχει μάθει όλα τα μυστικά της τέχνης και σήμερα βρίσκεται εδώ με αγαπημένους ανθρώπους να γιορτάσουμε τις αναμνήσεις και τα βιώματα που μας έκαναν αυτούς που είμαστε.»

Να πούμε κλείνοντας πως στο εσωτερικό χώρο της βιβλιοθήκης πραγματοποιήθηκε και έκθεση ζωγραφικής της Ελληνοαμερικανίδας «Ζωγράφου του κόκκινου» Φράνα (Frana)

 

Saturday, August 30, 2014

Η Σίφνος στρώνει τη γιορτή των Κυκλαδίτικων γεύσεων


Το υπέροχο νησί της Σίφνου καλεί και φέτος όλους τους ταξιδώτες του Αιγαίου να παρευρεθούν στο 8ο Φεστιβάλ Κυκλαδικής Γαστρονομίας "Νικόλαος Τσελεμεντές", όπου θα παρελάσουν όλες οι παραδοσιακές γεύσεις των Κυκλάδων.

Μοναδική παράδοση και γαστρονομικό πάθος θα στολίσουν και φέτος το εξαιρετικό φεστιβάλ της Σίφνου 4,5,6,7 Σεπτεμβρίου στην πλατεία του Αρτεμώνα.

Η ηθοποιός Αθηνά Παπά είναι η μούσα του γαστρονομικού φεστιβάλ της Σίφνου!
 
 
Πολιτιστικός  Σύλλογος  Σίφνου
 
 
8o Φεστιβάλ Κυκλαδικής Γαστρονομίας «Νικόλαος Τσελεμεντές»
 
Οι γεύσεις των Κυκλάδων «γιορτάζουν» και φέτος στο νησί του Τσελεμεντέ
 
                                                   
 
EMBLHMA PΗ Σίφνος “στρώνει” το τραπέζι και σας προσκαλεί στην κεντρική πλατεία του Αρτεμώνα την Πέμπτη 4, την Παρασκευή 5 και το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου, όπου τα 24 νησιά των Κυκλάδων και η Αστυπάλαια, ως φιλοξενούμενο νησί από τα Δωδεκάνησα, θα παρουσιάσουν τοπικές παραδοσιακές συνταγές.   
Στο χώρο του Φεστιβάλ θα σας υποδεχτεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σίφνου και η σιφναϊκής καταγωγής γνωστή ηθοποιός, σκηνοθέτης και θεατρική συγγραφέας Αθηνά Παππά, για να σας κεράσει και να σας “ταξιδέψει” στις ομορφιές της Σίφνου.
Το τριήμερο Φεστιβάλ  Κυκλαδικής Γαστρονομίας "Νικόλαος Τσελεμεντές"
τιμούν φέτος με τη συμμετοχή τους ο Ιδρυτής και πρώτος Πρόεδρος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδας κ. Νίκος Σαράντος καθώς και ο γνωστός και διακεκριμένος σεφ κ. Γιάννης Λουκάκος,
οι οποίοι θα δοκιμάσουν τα παραδοσιακά εδέσματα που θα ετοιμάσουν
οι κυκλαδίτικες αντιπροσωπείες και θα ανταλλάξουν μαζί τους ιδέες και προτάσεις.
Τα νησιά μας θα μαγειρέψουν, επίσης, στις παραλίες του νησιού μας τις πρωινές ώρες του τριήμερου φεστιβάλ, σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
 
Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου:
 
Ώρα 10:30, Σεράλια Κάστρου     
Με την υποστήριξη του Εξωραϊστικού Σωματείου “Οι Φίλοι του Κάστρου”
Ώρα 12:30, Λιμανάκι Φάρου
Με την υποστήριξη του Εξωραϊστικού Συλλόγου του Φάρου
 
Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου:
 
Ώρα 10:30, Πλατεία - Θεατράκι Πλατύ Γιαλού        
Με την υποστήριξη του Εξωραϊστικού Συλλόγου του Πλατύ Γιαλού «Η Πρόοδος»
Ώρα 12:30, Οικισμός Χρυσοπηγής
Με την υποστήριξη του Συλλόγου Οικιστών Χρυσοπηγής και της Ιεράς Μονής Βρύσης   
 
Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου:
 
Ώρα 11:00, Λιμανάκι Βαθιού
Με την υποστήριξη του Εξωραϊστικού Σωματείου «Το Βαθύ της Σίφνου» 
 
Το Φεστιβάλ υποστηρίζεται από το Δήμο Σίφνου και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Το έργο έχει ενταχθεί από την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων Α.Ε. στο Τοπικό Πρόγραμμα Προσέγγισης LEADER
 
Τηλ. επικοινωνίας: 6947610783 (Μαρία Ναδάλη) και 6975061401 (Νίκος Κακάκης) 
 

Sunday, August 17, 2014

Στη Δημόσια Βιβλιοθήκη η παρουσίαση των βιβλίων και η έκθεση φωτογραφίας της Καίτης Κακαβούλη


Καθώς οι μέρες πλησιάζουν για τη μεγάλη εκδήλωση της Λευκάδας (22 Αυγούστου στις 7μμ.) νιώθω το μεγαλύτερο δέος. Γιατί εκεί ακριβώς που έμαθα να διαβάζω και ν΄αγαπώ το γράψιμο, εκεί στον κήπο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, όπου δανείσθηκα τα καλοκαίρια δεκάδες βιβλία, εκεί θα βρεθώ ενώπια ενωπίω με τις συμμαθήτριες και όσους με σμίλεψαν να γίνω αυτή που είμαι.

Οι συμμαθήτριες είχαν κιόλας την πρώτη τους συνάντηση, αλλά εγώ περιμένω όλες και όλους τους Λευκαδίτες που θα βρίσκονται στο νησί να γιορτάσουμε το Νόστο στη μικρή πατρίδα και να τιμήσουμε τις αναμνήσεις απο το γενέθλιο τόπο, αυτές που μας ενώνουν.

Αυτή την Παρασκευή, 22 Αυγούστου στις 7μ.μ. είστε καλεσμένοι της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, των Εκδόσεων Αρμός και δικοί μου, καταδικοί μου καλεσμένοι στην παρουσίαση της Διλογίας της Λευκάδας, στον υπέροχο κήπο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης μας.

Παράλληλα με την εκδήλωση θα υπάρχει έκθεση φωτογραφίας της Καίτης Κακαβούλη απο τα τοπία και τα πρόσωπα που έχει ξεχωρίσει με το φακό της σημαδεύοντας κύματα, θάλασσες, σημεία λατρεμένα της Λευκάδας!

Τζουστινάκι

 


Πρόσκληση

 
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη Λευκάδας και οι εκδόσεις Αρμός σας καλούν στην παρουσίαση της Διλογίας της Λευκάδας: Ψηλά Τακούνια Για Πάντα και Ξυπόλυτες  στην Άμμο της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη.

Το έργο θα  παρουσιάσουν η Σύμβουλος Φιλολόγων, Δρ. Βιβή Κοψιδά-Βρεττού και ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Παντείου Πανεπιστημίου, Δρ.  Γιώργος Κοντογιώργης.

Τις Συμμαθήτριες θα συστήσει η φιλόλογος, Δέσποινα Καλέζου.

Αποσπάσματα του έργου θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Ηλίας Λογοθέτης και Μαρία Ζαχαρή.

Παράλληλη έκθεση φωτογραφίας της Καίτης Κακαβούλη. Και έκθεση ζωγραφικής της Ελληνοαμερικανίδας «Ζωγράφου του κόκκινου» Frana (Φράνα).

Στον κήπο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, Παρασκευή 22 Αυγούστου, στις 7 μ.μ.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
Ροντογιάννη 11 Λευκάδα 31100
Τηλ.: 26450-22502

 

Wednesday, August 13, 2014

Ο αυτόχειρας Robin Williams και ο Τηλέμαχος Παπαμηνάς της Διλογίας της Λευκάδας


Η αυτοκτονία του Robin Williams με έφερε αντίκρυ στο θέμα που διαπραγματεύομαι στη Διλογία της Λευκάδας. Η τραγική αυτοκτονία του Τηλέμαχου Παπαμηνά είναι η αρχή της ιστορίας για την μυθοπλασία του μυθιστορήματος «Ψηλά Τακούνια Για Πάντα». Αντιγράφω ένα απόσπασμα του βιβλίου:

«Ο ψυχίατρος μάς εξήγησε διάφορα για τη ψυχική νόσο του πατέρα σου. Καθώς ανέφερε τα συμπτώματα κατά την περίοδο της υπερβολής  -μανίας, όπως την αποκάλεσε επιστημονικά- μού έρχονταν στο νου όλες οι αλλαγές της συμπεριφοράς του που πολλές φορές τις εύρισκα ανεξήγητες: υπερβολικά ευφορική διάθεση,ακραία ευερεθιστότητα, γρήγορη σκέψη, γρήγορος λόγος και εναλλαγές ιδεών, υπερβολική ερωτική διάθεση, υπερπαραγωγικότητα. Οταν εκείνος ήταν στα πάνω του, εγώ δε μπορούσα να τον ακολουθήσω. Αισθανόμουν δέος για τις ικανότητές του, την ευφορία, τη δημιουργικότητά του.

Κι ύστερα, όταν έπεφτε στην κατάθλιψη, τα συμπτώματα ήταν ακριβώς όπως τα περίγραψε ο ψυχίατρος: απελπισία κι απόγνωση, καταθλιπτική διάθεση, άγχος, αίσθηση κενού, απαισιοδοξία, αισθήματα ενοχής, αναξιότητας, εγκατάλειψης, απώλεια ενδιαφέροντος για κάθε τι ή και έλλειψη ικανοποίησης από συμμετοχή σε δραστηριότητες που θεωρούσε μέχρι πριν λίγο ευχάριστες.

Πήρα τα επίσημα χαρτιά περιγραφής της νόσου και τα διάβαζα μερόνυχτα ολόκληρα. Ο Τηλέμαχος ήταν εκεί, μέσα στο πρόβλημα κι εγώ ετύρβαζα περί άλλα. Πώς να μαντέψω όμως πως ο υπερκινητικός σύζυγός μου, που έπεφτε σε περιοδικές φάσεις αποτράβηξης ήταν ένας μανιοκαταθλιπτικός; Κάποιος άγνωστος με διπολική διαταραχή;

Ο πατέρας σου έπαιρνε από τα 25 του λίθιο. Είναι η ουσία που ρυθμίζει αυτή τη χημική ανισορροπία του εγκεφάλου. Φαίνεται, όπως εξήγησε ο γιατρός, πως τελευταία είχε κουραστεί από τη ρουτίνα και το κρυφτούλι του με μάς και τη μικρή κοινωνία του τόπου. Πρέπει να είχε σταματήσει τη δόση του κάποιους μήνες πρίν. Τον τελευταίο καιρό ήταν συνέχεια κακοδιάθετος. Θυμάσαι εκείνο το μεσημέρι πριν  το θάνατό του που δεν έδειξε την παραμικρή χαρά για το απολυτήριό σου; Βρισκόταν στον κόσμο του, σαν έτοιμος από καιρό για την αυτοαναχώρηση.

Αγαπημένη μου Τζούλια,

Ξέρω πως τούτη η αποκάλυψη θα γεννήσει στο μυαλουδάκι σου χίλιες δυο καινούριες σκέψεις και αναζητήσεις και ερωτήματα. Ετσι συμβαίνει πάντα. Ομως, θέλω να ξέρεις πως ο πατέρας σου έβαλε τέρμα στη ζωή του οδηγούμενος από το εσωτερικό χέρι της ψυχικής του νόσου. Ούτε εγώ ούτε εσύ μπορούσαμε να τον αναχαιτίσουμε. Πώς να νικήσεις τη φύση;»
 

Και συνεχίζει η κατάθλιψη να απασχολεί την ηρωδία μου Τζουλια Παπαμηνά,κόρη του αυτόχειρα  στο επόμενο έργο «Ξυπόλυτες στην Αμμο», όπου αναζητάει απάντηση στα ερωτήματά της σχετικά με τη βάσανο του πατρός της:
 
 

«Ω! Πόσο υπέφερες πατέρα», σκέφθηκε η Τζούλια,» πόσο βασάνισες το νού σου με τα άλυτα ερωτήματα της ύπαρξης. Γιατί δραπέτευσες  από τις μικρές απολαβές της καθημερινότητας; Γιατί δεν έπαιρνες χαρά από την οικογένειά σου, από τη μαμά, από μένα, από την κοινωνική σου συναναστροφή, από τα ωραία σου βιβλία; Δεν έχεις απάντηση να μου δώσεις, είσαι αλλού τώρα, με κοιτάς από ψηλά διασκεδάζοντας τις αγωνίες και τις ενοχές μου που δεν σε πρόλαβα, που δεν κατάλαβα τίποτε από όσα σε έδερναν νύχτα και μέρα.Ησουν ένα τρομαγμένο αγρίμι, που φοβόταν το θάνατο, αυτό ήσουν. Κι έβαλες τέρμα στο μαρτύριο παίρνοντας τη ζωή σου. Φαντάζομαι πως ο πόνος του μαχαιριού θάταν μικρότερος και ηπιότερος από τον πόνο της ψυχής σου.»

Στη Διλογία της Λευκάδας η αυτοχειρία κυριαρχεί ως λύτρωση ενός άλυτου πόνου, αυτού της ψυχής που απλώνεται ύπουλα στις ίνες του σώματος.

Θα μπορούσες να με ρωτήσεις γιατί τόσο στη Διλογία της Λευκάδας όσο και στον Ερωτα στην Ομίχλη οι ήρωές μου είναι μπολιασμένοι με την κατάθλιψη, γιατί γίνονται αυτόχειρες, γιατί  υποκύπτουν στην αλυτρωσιά του ψυχικού πόνου...

Και θα σου απαντήσω πως γύρω μου βλέπω πολλούς αλύτρωτους , που παλεύουν με το στοιχειό της κατάθλιψης χρόνια και χρόνια. Που αναμετρώνται με την ιδέα να θέσουν τέρμα στη ζωή τους, αλλά ο φόβος είναι μεγαλύτερος απο την τόλμη.
Γι αυτό σου λέω ο Robin Williams απελευθερώθηκε απο τους πόνους κι ανάλαφρος πετάει στους ουρανούς της αιωνιότητας. Οπως ο ήρωας της μυθιστορίας μου Τηλέμαχος Παπαμηνάς, που έκοψε το νήμα της ύπαρξής  του με μαχαίρι βυθίζοντας στο κόκκινο χρώμα του αίματος τη ζωή της κόρης του και ολάκερου του νησιού του...

Monday, August 11, 2014

Η επέλαση της ρόζ λογοτεχνίας, ένα εγχειρίδιο για την ερωτική παραλογοτεχνία της εποχής


 
Της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη
Η Εύα Στάμου με εντυπωσίαζε ανέκαθεν για την πολυδιάστατη προσωπικότητά της. Δόκτωρ της ψυχολογίας έχει την ευκολία να διαβάζει την ανθρώπινη ψυχή αλλά ταυτόχρονα να βουτάει με άνεση στα νερά της λογοτεχνίας. Ο λόγος της είτε όσον αφορά την επιστήμη της είτε την λογοτεχνία είναι εναργής και στακάτος. Αυτό το στοιχείο την έκανε να ξεχωρίζει στα μάτια μου, αφότου διάβασα πονήματά της σε διάμορφες μορφές του λόγου.

Την έβλεπα συχνά να ανησυχεί για το φαινόμενος της ραγδαίας εξάπλωσης της ρόζ λογοτεχνίας στην ξένη λογοτεχνία και την ελληνική, την παρατηρούσα να αγωνιά για την εξελικτική άνοδο των εύκολων μυθιστορημάτων. Τελικά, η Εύα Στάμου σκιαγράφησε με την πένα της το δοκίμιο «Η επέλαση της Ροζ Λογοτεχνίας» που εκδόθηκε και κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις Gutenberg.
Στο βιβλιαράκι που έχει πορτοκαλί εξώφυλλο κι ας ασχολείται με τη  ρόζ λογοτεχνία, η Εύα Στάμου προσπαθεί να καταδείξει γιατί η «εφήμερη λογοτεχνία» έχει συνεπάρει τις γυναίκες, γιατί είναι τόσο τρομακτικά ευπώλητη και πόσο επιζήμια είναι στο αναγνωστικό ήθος των πολιτών.

Οπως η ίδια αναφέρει «ο όρος ροζ λογοτεχνία χρησιμοποιείται κυρίως στις αγγλόφωνες χώρες για σύγχρονα μυθιστορήματα που εστιάζουν σε θέματα ερωτικών σχέσεων αναπαράγοντας ρομαντικά στερεότυπα, και που απευθύνονται όχι στη νόηση, αλλά στη συγκίνηση του αναγνωστικού κοινού, το οποίον είναι κατ΄εξοχήν γένους θηλυκού».Αυτό ακριβώς στηλιτεύει σε όλη της διάρκεια του πονήματος η δρ. Εύα Στάμου, ότι δηλαδή η παραλογοτεχνία των ερωτικών μυθιστορημάτων πάσχει απο όλα τα σύνδρομα της παραλογοτεχνίας:, έλλειψη περίτεχνης λογοτεχνικής έκφρασης, έλλειμμα βάθους, ανάλυσης, επανάληψη ενός πανομοιότυπου μοτίβου, περιορισμός της αναγνωστικής ανάτασης.
Η Εύα Στάμου αναλύει τρία βιβλία , αντιπροσωπευτικά της ρόζ λογοτεχνίας προερχόμενα απο την αγγλόφωνη (Βρετανική και Αμερικάνικη παραγωγή). Πρόκειται για το Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς, το Σέξ και η Πόλη  και οι Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρί.
Και στα τρία βιβλία η συγγραφέας εντοπίζει τα αμαρτήματα της παραλογοτεχνίας. Το Ημερολόγιο της Μπρίτζετ στηρίζεται στην παλιά καλή συνταγή του καλού κοριτσιού, που κάνει τα πάντα για να παντρευτεί το καλό παιδί που της αξίζει. Το Σεξ και Η Πόλη αναφέρεται στην γυναικεία ματαιοδοξία που έχει επιφέρει ο μεταφεμινισμός, την επιστροφή δηλαδή στην γυναίκα-αντικείμενο μέσα απο τα εφήμερα υλικά της ματαιότητας. Οι Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρέι ξετυλίγουν τη γυναίκα που θα έκανε τα πάντα για να κατακτήσει τον άντρα μέσα απο τη σεξουαλική υποταγή.
Οπως πολύ σωστά αναφέρει η Εύα Στάμου όλα τα ως άνω παραδείγματα της ρόζ λογοτεχνίας, στην πραγματικότητα παραπλανούν και μεθοδεύουν την παραμονή της γυναίκας στο ρόζ σύννεφο της φαντασίωσης.Τοποθετούν τον άνδρα στον αντίποδα, δυσκολεύοντας την επικοινωνία των φύλων σε μια εποχή που είναι ήδη συγχυσμένη απο τα όρια της ισότητας.
«Τα ρόζ μυθιστορήματα αγνοούν συστηματικά αυτό που είναι εδώ και αιώνες το υλικό της καλής λογοτεχνίας: τη σκοτεινή πλευρά των συναισθημάτων, την ανθρώπινη τρωτότητα, την ευμετάβολη φύση της προσωπικής ταυτότητας, τη μοναδικότητα του προσώπου, την ανάγκη να δοθεί λογοτεχνική «φωνή» στη σωματική εμπειρία...», γράφει σε ένα σημείο η συγγραφέας.
Η Εύα Στάμου στηλιτεύει τα πρότυπα της σεξουαλικότητας που προωθεί η ρόζ λογοτεχνία και που απέχουν πόρρω απο την αυτοδιάθεση και αυτογνωσία της ιδιαιτερότητας της κάθε γυναίκας. Στην πραγματικότητα, ενσωματώνουν το μοντέλο της αναζήτησης του ιδανικού συντρόφου παράλληλα με την ιδανική καριέρα, χωρίς να παρεισφρεύει η ανίχνευση της ταυτότητας. Ετσι, τα ίδια κλισέ επανέρχονται πάλι και πάλι σε μια εποχή που υποτίθεται πως έχει αφήσει πίσω της τον φεμινισμό και θάπρεπε να οδεύει σε άλλους πιό λυτρωτικούς δρόμους.
Επίσης, η Εύα Στάμου αναφέρεται στους διάφορους τρόπους αντιμετώπισης της ρόζ παραλογοτεχνίας απο τις διάφορες σχολές σκέψης και δράσης, ενώ σε ειδικό κεφάλαιο διαχωρίζει σαφώς τα όρια της εφήμερης ερωτικής λογοτεχνίας απο τη γυναικεία λογοτεχνία που έχει αφήσει αριστουργήματα.
Η Εύα Στάμου σκιαγραφεί το φαινόμενο της ρόζ λογοτεχνίας στον κόσμο, αλλά αφιερώνει ελάχιστο χώρο στην ροζ παραλογοτεχνία της Ελληνικής αγοράς, γεγονός που μου έλειψε απο το βιβλίο της.
Πάντως, το δοκίμιο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και με πολλές ανατομικές λεπτομέρειες γύρω απο τη ροζ λογοτεχνία. Συμφωνώ στις κεντρικές γραμμές περί της ψευδεπίγραφης και στιγμαίας απόλαυσης ενός εύκολου ερωτικού αναγνώσματος, αλλά πιστεύω ότι ο πλασμένος και με βαθειά παιδεία αναγνώστης ακόμη κι αν διαβάσει τα ευπώλητα στην παραλία, θα αναζητήσει να σβήσει τη δίψα του στην καλή λογοτεχνία. Πιστεύω ότι ο σοβαρός αναγνώστης πλάθεται στο σπίτι και στο σχολείο . Οι δάσκαλοι και οι γονείς είναι εκείνοι  που θα πρέπει να εμφυσήσουν στα παιδιά τον διαχωρισμό της διαχρονικής απο την εφήμερη λογοτεχνία.
Συνολικά, ένα ενδιαφέρον, καλογραμμένο  και καλά δομημένο ανάγνωσμα που απομυθοποιεί τη ρόζ λογοτεχνία, τοποθετώντας την στα ράφια του σούπερ μάρκετ και των καλλυντικάδικων, εκεί δηλαδή που ανήκει.
 
Βιογραφικό σημείωμα
Η Εύα Στάμου γεννήθηκε στην Αθήνα. Έζησε στη Βρετανία όπου έκανε ανώτατες σπουδές φιλοσοφίας και διδακτορική διατριβή στην ψυχολογία με θέμα τη συγκρότηση της προσωπικότητας. Εργάστηκε στην Πρότυπη Ψυχιατρική κλινική του Γιορκ και δίδαξε Ψυχιατρική Ηθική στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ. Από το 2007 ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως ψυχοθεραπεύτρια ατόμων και ζευγαριών. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα "Ελιγμοί", 2004, "Ντεκαφεϊνέ", 2005, "Εθισμός", 2011 και τη συλλογή διηγημάτων "Μεσημβρινές συνευρέσεις", 2009.
 
Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ
(2014)
Η επέλαση της ροζ λογοτεχνίας, Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
(2011)
Εθισμός, Μελάνι
(2009)
(2005)
Ντεκαφεϊνέ, Οδός Πανός
(2004)
Ελιγμοί, Οδός Πανός
 

Thursday, August 7, 2014

Υπερβάτης Χίμαιρα, "Αποδοχή του Διαφορετικού"!




Της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη

 
Με συνάντησαν στο φέισμπουκ, όπου μου άφηναν κατά καιρούς τραγούδια τους στο youtube. ΄Δεν έδινα και πολλή σημασία γιατί οι μουσικές με κατακλύζουν πανταχόθεν. Πρόσφατα αποφάσισα να ακούσω κάποια απο τα κομμάτια του γκρούπ ‘Υπερβάτης Χίμαιρα’, γιατί είδα πως άρεσαν και στον ξάδελφό μου το Νιόνιο. Κι αν κάποιος αρέσει μουσικά στο Νιόνιο, οφείλω να τον καλοεξετάσω γιατί ο Νιόνιος υπήρξε ο μέντοράς μου στη μουσική ανέκαθεν και παιδιόθεν.

 
Ετσι ανακάλυψα ένα γκρούπ που εχει πολλά να καταγγείλει μέσα απο τον έντονο λόγο και την κριτική που ασκεί στη σημερινή κοινωνία. Με επιρροές απο τη ράπ, τη ρόκ, τη φιούζιον , την ψυχεδελική, την ιντάστριαλ, την φάνκ, την έπικ μουσική, το συγκρότημα καταφέρνει να ΄σταθεί στη σκηνή χτυπώντας τα κακώς κείμενα σε διάφορες μορφές και φόρμες απο το 2004 ως το 2011 και μέχρι σήμερα που αποτελείται απο τους ίδιους μουσικούς. Μια συνέντευξη με τον αρχηγό του γκρούπ Μάκη Ισαακίδη οδηγεί στην ιστορία και την αποκρυπτογράφηση των «Υπερβάτης Χίμαιρα».

 
-Τι θα πεί Υπερβάτης Χίμαιρα;Γιατί διαλέξατε αυτόν το όνομα για το συγκρότημά σας?

«υπερβατης ειναι το ψευδωνυμο που διαλεξα απο την περιοδο που βρισκομουν υπο την lowbap επιρροη,με αρχικη αφορμη το οτι εχω τασεις '' υπερβατικες'', οσον αφορα την σχεση μου με τη Hiphop μουσικη , θελω να υπερβαινω το καλουπι της μουσικης φορμας αυτης , εμπολιαζοντας μεσα στοιχεια κυριως απο διαφορετικα ειδη σχετικα με αυτην (πχ metal,punk,rock,blues,κ ο κ) ,μεχρι τωρα ,που φιλοσοφωντας τα πραματα καπως ''διαφορετικα'' , βλεπω πως σαν ενοια η υπερβαση, εχει αντικτυπο στον τροπο σκεψης ,ζωης κτλ, θα παραθεσω αυτο που ειχε πει καποτε ενας γνωστος μου , ο Xray (Πρωην μελος των active member) οτι ο ρολος του να χρησιμοποιεις ενα ψευδωνυμο(κατα βαση μεσα στον κωδικα του hiphop) ειναι αυτο που επελεξες να σε εκπροσωπει και να βρισκεται παντα πιο μπροστα απο εσενα, με σκοπο να σε εξελισσει σαν ανθρωπο!

Το ΧΙΜΑΙΡΑ ειναι το ονομα του γκρουπ , πισω απο το οποιο κρυβεται μεγαλη ιστορια , η βασικη σημασια ειναι οτι ο ηχος μας , ειναι ενα μπασταρδεμα 3 μουσικων ειδων (κατα βαση του ραπ, του ροκ και του ηλεκτρονικου ηχου) "
- Υπάρχει αληθινή ράπ στην Ελλάδα; Μια μουσική με στίχο που περιγράφει ανισότητες και αδικίες;

"υπαρχει αληθινη μουσικη εκφραση στον Ελλαδικο χωρο σε γενικες γραμμες , η οποια παρατηρειται κυριως σε diy(do it yourself) συγκροτηματα, μια μορφη μουσικης εκφρασης αποτελει και η ραπ , τα τελεταια χρονια εχω εντυπωσιαστει πολυ απο την ανοδο του diy hiphop ,μεσα απο το οποιο εχω συναναστραφει και εχω ανταλαξει αποψεις με ατομα αρκετα μικροτερης ηλικιας , των οποιων ο προβληματισμος μεσα απο τους στιχους τους , και η σταση ζωης τους σε γενικες γραμμες , με διδασκει απιστευτα! βιωνουνε και αντιλαμβανονται την αδικια, την αβεβαιοτητα και πολλα αλλα ακομη προβληματα, οπως η δικη μου γενια δεν εζησε και ουτε φανταστηκε ποτε! γενικα η αφορμη που βγηκε το ραπ(οχι το hiphop) ηταν οι κοινωνικες ανισοτητες και αδικιες ,που εμεις εδω στην Ελλαδα, κατα τη φτωχη μου γνωμη ,οσο και να θελουμε ,δε μπορουμε να τις φανταστουμε. Παντως το οτι η μουσικη φορμα της ραπ (συμφωνα με τα οσα διακρινω),ειναι η πιο καταλληλη στο να προσαρμοστει επανω της και να αποδοθει προς τα εξω ,η συγχρονη Ελληνικη πραγματκοτητα που βιωνουμε προσωπικα και κοινωνικα εξισου, δεν ειναι τυχαιο γεγονος!"
-Ποιά στοιχεία κοινωνικά και πολιτικά σας εμπνέουν;

"η ειλικρινης αναζητηση της αληθειας , η αγαπη,η αλληλεγγυη,η ενοτητα και ο αλληλοσεβασμος που ειναι στοιχεια που ΠΡΕΠΕΙ να αναπτυξουμε οσο το δυνατον γινεται αναμεταξυ μας, η αποδοχη του ''διαφορετικου'' γιατι στην τελικη , ο καθενας μας ειναι διαφορετικος στο βαθος, και δεν ανηκει σε καλουπι (αρκει να το παρει γραμμη), η επικοινωνια , ο διαλογος , η καταπολεμηση του εγωισμου(βασικοτατο) και τελος το να μυεις τον εαυτο σου (πραγμα αρκετα δυσκολο) στο να βλεπει τον συνανθρωπο του (και καθε συνανθρωπο ) σαν διδασκαλο ! ειναι απλο το γιατι , γιατι και απο τον πιο καλο μεχρι τον πιο σκαρτο ανθρωπο, δεν υπαρχει περιπτωση να μη παρεις μαθηματα ζωης!"

-Στην εποχή του θανάτου της βιομηχανικής μουσικής πώς επιβιώνει ένα ραπ συγκρότημα και μάλιστα της Ελλάδας;

"αν ο στιχος σου  συμβαδιζει με τη ζωη σου  και με αυτο που εισαι(γιατι κακα τα ψεματα στα ''σοβαρα'' κομματια που γραφω εγω προσωπικα  , εκθετω μονο τον καλο μου εαυτο , και πιστευω οτι δεν ειμαι ο μονος  που  το κανει, απλα  σα μακης μιλαω απο τη δικη μου ''οπτικη γωνια'') 

Στα χρονια που ασχοληθηκα  ενεργα  με τη μουσικη και με live εμφανισεις ,καταλαβα οτι αυτος που σε ακουει και σε υπολογιζει σοβαρα γι αυτα που λες , εχει μια απιστευτη ''ψυχικη'' ιδιοτητα, αμα ''ψωνιστεις'' ,ευθυς το αντιλαμβανεται απο την  πρωτη ματια, και  εκει το χασες ! οσον  αφορα για το πως  ενα ραπ συγκροτημα θα μπορουσε να  επιβιωσει , λαμβανοντας υποψη τα παραπανω , σε παραθετω στους FF.C (fortified concept) που ειναι το πρωτο γκρουπ στην Ελλαδα , που ασχοληθηκε με το hiphop ,και στους RAZZASTAR, δεν ψωνιστηκαν ποτε, δεν ξεπουληθηκαν ποτε, σαν ηχος ηταν παντα πολυ μπροστα, και το κυριοτερο , οι στιχοι τους  διδασκουν απο το 1993 μεχρι σημερα και οχι μονο! επειδη γνωριζω τα παιδια  προσωπικα, ειναι απλα  ατομα, τα οποια  θα κατσουν να σου κανουν  διαλογο γυρω απο οτιδηποτε  γραφουν , και μεσα απο αυτο  αναπτυσσεται μια  αλλου ειδους εποικοινωνεια , φαινομενο που σπανιζει στη σχεση καλλιτεχνη και ακροατη , σε παγκοσμοια κλιμακα! με  3 λεξεις   ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΣΤΟ ΓΡΑΠΤΟ !"
-Εχεις μέσα σου φώς ή σκοτάδι; Τι σε κινεί η ανάγκη να κλείσεις το φώς ή να νικήσεις το σκοτάδι;

"και τα δυο , ειναι η ανθρωπινη πραγματικοτητα , και η φυση μας ουτως η αλλως! εχουμε τον καλο και τον κακο μας εαυτο , αναμεμειγμενους σε μια μαζα , οπως παραδειγμα το νερο με τη φωτια, δυο πραματα τοσο διαφορετικα μεταξυ τους αλλα τοσο αλληλοσυνδετα, ο σκοπος ,οτι σε χαλαει μακρυα, μεγαλο οπλο και ασκηση η επιτευξη της αυτογνωσιας μας, μεγαλη υποθεση επισης , ναξερουμε ποιοι ειμαστε , τι ειναι αυτο που μας χαλαει , τι ειναι αυτο που πραγματικα μεσα μας θελουμε, οπως και οτι πρεπει να αποδεχτουμε αυτο που ειμαστε ,γιατι αυτη ειναι η αληθινη πραγματικοτητα που μας προσγειωνει, εχουμε παθη κι αρετες, διαλεγεις και παιρνεις , η φως η σκοτος (κατι το οποιο βεβεα δεν γινεται αμεσα), ισορροπια η λεξη κλειδι ,ΠΑΝΤΑ!!! ΝΑ ΝΙΚΗΣΩ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΟΥ ;)"

-Σε ποιό κοινό απευθύνεται η μουσική σας;

"στην καλυτερη περιπτωση, σε ολο τον πλανητη , ενταξει , για να προσγειονωμαστε , μετα απο διαφορες συζητησεις με ατομα διαφορετικα αναμεταξυ τους εχω συμπερανει το εξης , οτι αυτοι που θα μας ακουσουν και στην καλυτερη περιπτωση θα τους ''αγγιξουμε'', ειναι συνηθως ατομα συναισθηματικα και ευαισθητα , συγκεκριμενο κοινο δεν υπαρχει , και πανω σε αυτο θα παραθεσω ενα στιχο απο ffc που λεει ''οτι γιανα εχεις κοινο , πρεπει να εχεις κατι κοινο με αυτο,αλλιως αναπαραγεται κενο αλλιώς υπάρχει κενό που δεν συμπληρώνεται,το εννοώ.''
-Ποιά είναι τα επόμενα σχέδιά σας ;

κανοντας σχεδια γελαει ο Θεος , οποτε, ακολουθω το δρομο της καρδιας οσο γινεται και επιθυμω σαν το ''μικρο πριγκηπα'' ,να βαζω πλωρη για να ανακαλυπτω νεους πλανητες , και να μαθαινω συνεχως χωρις να επαναπαυομαι στις γνωσεις και στις εμπειριες που εχω αποκτησει μεχρι στιγμης , διαφορετικα χανει την ουσια της η ζωη ,και εμμεσα παυω να ειμαι ανθρωπος ;)
Ακούστε μερικά τραγούδια τους εδώ...

https://www.youtube.com/watch?v=RwihQVFHbXk
https://www.youtube.com/watch?v=JvtzJMTs7lk
https://www.youtube.com/watch?v=XMiUKfH-HFY
https://www.youtube.com/watch?v=BfxrINnYDoM