Friday, January 2, 2009

Τα εκκλησιαστικά γεγονότα του 2008

Είμαι πολύ περήφανη που φιλοξενώ το ετήσιο κείμενο περι τα Εκκλησιαστικά Γεγονότα του 2008 του πρώην Αρχιεπισκόπου Αμερικής Σπυρίδωνος, ο οποίος βλέπει με κριτική ματιά όλες τις μικρές και μεγάλες αλλαγές στην Ελληνική και την Παγκόσμια Ορθοδοξία.

Είμαι ευγνώμων στο συνάδελφο ιδιοκτήτη της εφημερίδας GreekNews της Νέας Υόρκης Αποστόλη Ζουπανιώτη, που μου επιτρέπει την αναδημοσίευση του εν λόγω κειμένου, καθώς αποτελεί την επιτομή της πανορθόδοξης εκκλησιαστικής ζωής κατα το προηγούμενο έτος.

Θεωρώντας πως τα τεκταινόμενα στην Παγκόσμια Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Σκηνή είναι πολιτικού χαρακτήρος γεγονότα, παραθέτω το κείμενο στη γνώση και την κρίση σας:


Τα εκκλησιαστικά γεγονότα του 2008

Του πρώην Αρχιεπισκόπου Αμερικής Σπυρίδωνος
Το 2008 μια εξαιρετική δυναμικότητα χαρακτηρίζει τη ζωή και τις δραστηριότητες των περισσοτέρων ανά τον κόσμο εστιών της Ορθοδοξίας. Σε πολλές Ορθόδοξες Εκκλησίες φαίνεται να καθιερώνεται ένας νέος ταχύς ρυθμός στην αντιμετώπιση των διαφόρων καταστάσεων και προβλημάτων σύμφωνα με τις απαιτήσεις των ραγδαίως εξελισσομένων συγχρόνων κοινωνιών. Ενας άνεμος ανανέωσης πνέει στην Ορθόδοξο Εκκλησία ανα τον κόσμο.

* * * * *
* Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, παρά τις έντονες προσπάθειες που κατέβαλε προς πάσα κατεύθυνση και παρά το έμπρακτο ενδιαφέρον που επέδειξαν η Ευρωπαϊκή Ενωση και η κυβέρνηση των ΗΠΑ, δεν μπόρεσε να βελτιώσει τη θέση του στη Τουρκία όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι θρησκευτικές ελευθερίες συνεχίζουν να μη γίνονται σεβαστά και όπου οι κυβερνητικοί περιορισμοί και τα προβλήματα αποτελούν καθημερινή πραγματικότητα.

Ετσι εκκρεμούν ακόμη τα θέματα α) της αναγνώρισης της οικουμενικότητας και της νομικής υπόστασης του Πατριαρχείου, β) της άρσης των περιορισμών στην εκλογή Οικουμενικού Πατριάρχη, γ) της επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, δ) της κρατικής υφαρπαγής της περιουσίας ναών, μονών και ευαγών ιδρυμάτων του Πατριαρχείου.

Συγκεκριμένα, στο θέμα της οικουμενικότητας οι τουρκικές αρχές εξακολουθούν συστηματικά να διαμφισβητούν σε εθνικό και διεθνές επίπεδο τον οικουμενικό χαρακτήρα και ρόλο του Πατριαρχείου, ενώ προς χρήση του Τύπου ο τούρκος πρωθυπουργός Ερντογάν δηλώνει πως "η οικουμενικότητα του Πατριαρχείου είναι ένα εσωτερικό ζήτημα του χριστιανισμού και της ορθοδοξίας".

Οσον αφορά στην επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, η Τουρκική Κυβέρνηση δηλώνει πάντα πως “μελετάει το φάκελο". Η άτεγκτη στάση της Τουρκίας οδήγησε το Πατριαρχείο να ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση την ίδρυση «Νέας Χάλκης» στην Ελλάδα. Ως έδρα της νέας σχολής, τα έξοδα της οποίας θα κληθεί να αναλάβει η Ελλάδα, προτάθηκε η Μονή Αγίας Αναστασίας, στα Βασιλικά Χαλκιδικής.

Παρά τα ποικίλα προβλήματα το Φανάρι εξακολουθεί να πιστεύει ότι η μελλοντική είσοδος της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα επιφέρει "θεαματικές αλλαγές εις την ζωή της Ομογένειας, της Μητρός Εκκλησίας, των άλλων μειονοτήτων, αλλά και γενικότερα εις τη δομή και συγκρότηση της κοινωνίας" στην Τουρκία.

Στο μεταξύ, η ΟΥΝΕΣΚΟ έδωσε έξι μήνες διορία στην κυβέρνηση της Τουρκίας ώστε να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για τη διαφύλαξη του ναού της Αγίας Σοφίας από την καταστροφή. Ο διεθνής οργανισμός επικρίνει τις τουρκικές Αρχές για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ιστορικός ναός και προειδοποιεί πως, αν δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα, η Τουρκία θα διαγραφεί από την Επιτροπή για την Παγκόσμια Κληρονομιά της οποίας είναι σήμερα μέλος.

Κατά το διαρρεύσαν έτος τα προβλήματα εξακολούθησαν εντονότερα στο Αγιο Ορος.
- Η κατάσταση στην Μονή Εσφιγμένου παραμένει στάσιμη και η ιστορική μονή να βρίσκεται στα χέρια ομάδας αντικανονικών μοναχών που αρνούνται κάθε σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
- Επιπλέον το οικονομικό σκάνδαλο που ξέσπασε στη Μονή Βατοπεδίου υπήρξε αφορμή αναστάτωσης στον Αθω, την Ελλάδα και το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ανταλλαγή ακινήτων με το Ελληνικό Δημόσιο μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες, αγοραπωλησίες κτημάτων, υπέρογκοι τραπεζικοί λογαριασμοί και διασυνδέσεις με υπεράκτιες εταιρείες συνθέτουν το σκάνδαλο Βατοπεδίου, το οποίο είχε αρνητικότατες επιπτώσεις στο παραδοσιακό θρησκευτικό αίσθημα των πιστών στην Ελλάδα. Της υπόθεσης επιλήφθηκε η Ελληνική Βουλή και η Ελληνική Δικαιοσύνη. Με ανακούφιση θα δει η εκκλησιαστική ηγεσία τη λήξη του πολυσύνθετου προβλήματος (οικονομικού, ηθικού, πνευματικού, πολιτικού) που σκανδάλισε πιστούς και έτεινε ν’ ανοίξει τη θύρα για επανασυζήτηση ακανθωδών θεμάτων όπως είναι εκείνο της εκκλησιαστικής και μοναστηριακής περιουσίας ή του χωρισμού Εκκλησίας και Πολιτείας.

* Η ισραηλινή αναγνώριση της εκλογής του Πατριάρχη κ. Θεόφιλου, δυόμισι χρόνια μετά την ανάρρησή του στον θρόνο των Ιεροσολύμων, φαίνεται να συνέβαλε στην ομαλοποίηση των πραγμάτων στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.

Ωστόσο η εκ μέρους του Θεοφίλου απομάκρυνση του μητροπολίτη Πέτρας Κορνήλιου από την σύνοδο του Πατριαρχείου έδωσε αφορμή στην κυβέρνηση της Ιορδανίας να αμφισβητήσει επισήμως τη σύνθεση της συνόδου της Σιωνίτιδας Εκκλησίας. Το υπουργείο Εσωτερικών της Ιορδανίας, επικαλούμενο τον ιορδανικό νόμο του 1958 που διέπει τη λειτουργία του πατριαρχικού καθιδρύματος, γνωστοποίησε ότι "η σημερινή σύνθεση της Ιεράς Συνόδου παραβιάζει τις διατάξεις του νόμου, καθώς αυτή περιλαμβάνει 8 επισκόπους και αρχιμανδρίτες που δεν έχουν την ιορδανική υπηκοότητα, κάτι το οποίο είναι αντίθετο με τις προϋποθέσεις του νόμου και αποτελεί καταστρατήγησή του. Επίσης μεταξύ των μελών της Αγιοταφιτικής Αδελφότητας δεν περιλαμβάνεται κανένας άραβας, ιορδανικής καταγωγής". Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων επισήμως δεν έχει σχολιάσει την ιορδανική παρέμβαση.

Αλλο σοβαρό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει άμεσα το Πατριαρχείο είναι η κατ' επανάληψη διαμφισβήτηση του status quo στον Πανάγιο Τάφο εκ μέρους του αρμενικού κλήρου. Οι διεκδικήσεις του αρμενικού κλήρου κατά τα τελευταία έτη έχουν οδηγήσει επανειλημμένως σε βίαια επεισόδια με αρνητικότατο αντίκτυπο στην παγκόσμια κοινή γνώμη.

* Απεβίωσε μετά 18 έτη πατριαρχικής διακονίας ο Αλέξιος Β', επικεφαλής της πολυπληθέστερης σήμερα Ορθόδοξης Εκκλησίας. Υπήρξε πρωτεργάτης της θεαματικής ανασυγκρότησης χιλιάδων ναών και εκατοντάδων μονών. Πρωταγωνίστησε γενικά στην αναβίωση της Ορθοδοξίας στη Ρωσία μετά την κατάρρευση του αθεϊστικού κομμουνιστικού καθεστώτος. Επέτυχε να συνεργασθεί αγαστά με την πολιτική εξουσία και να επαναφέρει στους κόλπους του ρωσικού πατριαρχείου τους ρωσορθόδοξους της Διασποράς.

Επί Αλεξίου οι σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο υπήρξαν συχνά τεταμένες λόγω κυρίως των πρωτοβουλιών που η Κωνσταντινούπολη είχε αναλάβει ή αναμένεται να αναλάβει σε εδάφη που το Πατριαρχείο Μόσχας θεωρεί δικά του (Εκκλησία Εσθονίας, Εκκλησία Ουκρανίας και Κίνα). Αγνωστο πως θα εξελιχθούν οι σχέσεις στο μέλλον καθώς επικρατέστερος υποψήφιος για διαδοχή του μακαριστού Αλέξιου θεωρείται ο υποστηριζόμενος απ’ το Κρεμλίνο Μητροπολίτης Σμολένσκ Κύριλλος, σκληρός υπέρμαχος των άκαμπτων θέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας.

* Στη Σερβία παραιτήθηκε ο Πατριάρχης Παύλος, μια ασκητική μορφή, που επέτυχε να ποιμάνει τους Σέρβους με σπάνια σύνεση στην εξαιρετικά δύσκολη εποχή μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Είχε γίνει σύμβολο ενότητας του σερβικού λαού εν μέσω των πολέμων που ακολούθησαν.

* Η Εκκλησία της Κύπρου αποφάσισε να προσφύγει σε διεθνή φόρα, όπως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για να άρει την τουρκική απαγόρευση περι ανακαίνισης ημιερειπωμένων εκκλησιών και ανοικοδόμησης άλλων ναών που έχουν καταρρεύσει στα κατεχόμενα από τον τουρκικό στρατό εδάφη.

* Με το θάνατο του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου έκλεισε για την Εκκλησία της Ελλάδος μια εποχή ξεχωριστού ανοίγματος στην ελληνική κοινωνία. Ο εκλιπών υπήρξε φωτισμένος ιεράρχης που έφερε την Εκκλησία πιο κοντά στους νέους ανθρώπους και τις αγωνίες τους γι’ αυτό η κηδεία του υπήρξε πάνδημη.

Για την εκλογή διαδόχου του Χριστοδούλου υπήρξε διαβούλευση σε ανώτατο επίπεδο μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης και Οικουμενικού Πατριαρχείου. Συμφωνήθηκε πως ο νέος αρχιεπίσκοπος πρέπει νάναι κυρίως πρόσωπο συνεργάσιμο και με τους δυο φορείς.

Η εκλογή του από Θηβών Ιερωνύμου στον αρχιεπισκοπικό Θρόνο των Αθηνών εγκαινίασε όντως νέα εποχή στις σχέσεις Ελλαδικής Εκκλησίας και Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τα χρόνια αιτήματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου (Μητροπόλεις Νέων Χωρών κυρίως), ικανοποιήθηκαν πάραυτα. Οσον αφορά στις σχέσεις της με την Πολιτεία η Εκκλησία άλλαξε τελείως γραμμή πλεύσης αποφεύγοντας συστηματικά να παίρνει θέση σε θέματα ευρύτερου κοινωνικού ή εθνικού χρακτήρα.

* Στη Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην Κωνσταντινούπολη που οργανώθηκε στο πλαίσιο των εορτασμών του έτους Αποστόλου Παύλου αποφασίσθηκε κυρίως να συγκληθούν Πανορθόδοξες Διασκέψεις εντός του 2009 για το θέμα της Ορθόδοξης Διασποράς και για τη συνέχιση της προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.

* Ο Θεολογικός διάλογος με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία προχωρεί "παρα τας υφισταμένας αξιοσημειώτους δυσκολίας και τα γνωστά προβλήματα" σύμφωνα με δήλωση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου ο οποίος στη διάρκεια του έτους μετέβη τρις στη Ρώμη.

Από την πλευρά της η Ρωσική Εκκλησία κατήγγειλε για πολλοστή φορά τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία για προσηλυτισμό Ορθοδόξων στη Ρωσία. Οι ρωμαιοκαθολικές ενέργειες, κατά το Πατριαρχείο Μόσχας, επηρεάζουν αρνητικά τη διεξαγωγή διαλόγου με τη Ρώμη.

Τα ρωμαιοκαθολικά πρακτορεία ειδήσεων ανά τον κόσμο αναμετέδωσαν δηλώσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου στις οποίες φέρεται να επικροτεί την ιδέα περί "διπλής ενότητας" των Ουνιτών, δηλ. της ταυτόχρονης πλήρους κοινωνίας τους τόσο με τη Ρώμη όσο και με την Κωνσταντινούπολη. Βεβαίως, το Πατριαρχείο αναγκάστηκε να διαψεύσει τα δημοσιευθέντα ως ανακ

24 comments:

  1. Ιουστινη μου χρονια πολλα ....ευχομαι ο νεος χρονος να ειναι για εσενα ακομα πιο χαρουμενος κ δημιουργικος κ να συνεχιζεις να σκορπιζεις το φως της ψυχης σου σε ολους εμας.
    Θελω να σε ευχαριστησω για αυτην την υπεροχη συνεντευξη που καναμε στον CFMB. Εκ μερους ολων σε ευχαριστω για την διαθεση συμπαραστασης στην προσπαθεια μας.
    Τελειωνοντας νιωθω την αναγκη να σου εκφρασω την χαρα μου που στο ταξιδι μου αυτο, στο χιονισμενο Μοντρεαλ σε γνωρισα απο κοντα κ θελω να πιστευω οτι στο μελλον θα βρεθουν αρκετες ευκαιρειες για να ξανασυναντηθουμε.
    Ελενη Γ.

    ReplyDelete
  2. Δύσκολο το "Θέμα", καλή μου.
    Πολύ δύσκολο. Κι η "διαφάνεια" πίσω από αινιγματικά χαμόγελα.
    Χαίρομαι που ο Απόστολος κι εσύ συνεργάζεστε.
    (Αλήθεια, το ήξερες ότι έχει και μια θαυμάσια φωνή;)
    Θα τα πούμε σύντομα,
    Υιώτα

    ReplyDelete
  3. Άγαπητή μου Ελένη,
    Ηταν δική μου χαρά να συναντηθούμε και να πληροφορηθώ απο κοντά γι αυτό το υπέροχο πρότζεκτ της οικοδόμησης ενός σπιτιού απο ομάδα εθελοντών στα πυρόπληκτα χωριά της Πελοπονήσου.
    Χαίρομαι που υάρχουν νέοι άνθρωποι με όραμα και πιστεύω σε ένα καλύτερο κόσμο.
    Κι εγω ελπίζω πως θα βρεθούμε κι άλλες φορές. Σήμερα θα ακούσουμε τα έργα μας!
    Καλή ακρόαση!

    ReplyDelete
  4. Αγαπημένη Γιώτα,
    Η διαφάνεια είναι δύσκολη υπόθεση, αλλά υπάρχουν άνρθωποι ασυμβίβαστοι που μπορούν και σηκώνουν το βάρος της. Ενας απ΄αυτούς είναι ο π΄ρωην αρχιεπίσκοπος Σπυρίδων. Είμαι περήφανη που μου εμπιστεύθηκε την δύσκολη και πολύπαθη πλευρά του τέλους της εκκλησιαστικής καριέρας του.Οσο για τον Απόστολο, συνεργαζόμαστε απο χρόνια, απολαμβάνουμε μια πραγματική φιλία. Και ναι έχω ακούσει την πολύ καλή ερμηνεία του σε πολλά τραγούδια!
    Καλή μας Χρονια κι ευλογημένη

    ReplyDelete
  5. «υπάρχουν άνθρωποι ασυμβίβαστοι», λες Ιουστινάκι, ναι υπάρχουν, ένας απ’ αυτούς είναι ο Σπυρίδων και το επιβεβαιώσα όταν διάβασα το βιβλίο σου: «Η μοναξιά ενός ασυμβίβαστου», το πρώτο σου βιβλίο που διάβασα…

    ReplyDelete
  6. Καλη Χρονιά Ιουστινάκι!!
    Και ας είναι καλή η χρονιά και για την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία γιατί μου φαίνεται πως διανυει περιόδους μεγαλύτερης κρίσης από αυτή των τραπεζών.
    φιλάκια

    ReplyDelete
  7. Αγαπημένε Στράτο,
    Ναι, σεμνύομαι να ομολογήσω πως είμαι τυχερή που γνώρισα έναν εκκλησιαστικό άνδρα αυτού του μεγέθους. Αρνήθηκε τα μεγαλεία, τη θέση, το ύψος για να παραμείνει ο απόλυτος ασυμβίβαστος εαυτός του.
    Και χαίρομαι που μου δόθηκε η ευκαιρία μέσα απο τη Μοναξιά Ενός Ασυμβίβαστου να πώ την αλήθεια του.
    Καλό ταξίδι επιστροφής, Καλή πατρίδα αγαπημένε Στράτο.

    ReplyDelete
  8. Αγαπημένο Μελισσάκι,
    Ξέμπλεξες με τα πάρτυ και τα ξενύχτια; Είσαι πάλι στη βάση σου;
    Λοιπόν ναι, η Ορθοδοξία έχει ανάγκη απο αναγέννηση γιατί την έπνιξαν τα σκάνδαλα και οι σκανδαλώδεις συναλλαγές. Οζει η ατμόσφαιρα!!!
    Καλή Χρονιά μικρό μου, με υγεία και προσωπική ευτυχία.
    Μου έλειψαν οι αναφορές σου.
    Φιλί απο παγωμένο βορρά, πήγαμε βόλτα στα χιόνια με -20 και ήταν σαν σουηδέζικο ντουζ!

    ReplyDelete
  9. Καλη Χρονια Ιουστινακι μας! Πολυ ενδιαφερον το αρθρο, και επικαιρο μιας και βρισκομαστε σε εποχη "καθολικης" κρισης. Η Ορθοδοξη Εκκλησια δοκιμαζεται και αυτη, μιας και ειναι σαρξ εκ της σαρκος και εξελιπαν οι Μεγαλοι Ηγετες που θα ξεπερνουσαν την στασιμοτητα και το τελμα και θα παρεσυραν την Εκκλησια σε μια πορεια προς τα εμπρος. Σε τετοιες εποχες χρειαζεται ομονοια και ενοτητα της Ορθοδοξιας, και ομολογω οτι δεν κατανοω καθολου ολους τους καυγαδες στους οποιους εμπλεκεται το Οικουμενικο Πατριαρχειο. Δεν επρεπε να υπαρχουν τετοια θεματα, οπως πχ με την Μοσχα. Το Οικουμενικο Πατριαρχειο πρεπει να περιορισθει σε ενα καθαρα Συμβολικο και Ενωτικο Ρολο ολων των Ορθοδοξων.

    ReplyDelete
  10. Θυμασαι που το συζηταγαμε "ον δη εαρ" Στα δυσκολα θεματα δε γραφει σχολια ο κοσμος. Μπαινω διαβαζω .. φευγω. Και σημερα δεν ειναι για μενα δυσκολο το θεμα, ειναι μαλλον αγνωστο. Η σχεση του απλου ανθρωπου με την εκκλησια ειναι οτι βλεπει στην εκκλησια που πιθανον επισκεφτεται καθε Κυριακη αλλα και οτι ακουει στις ειδησεις. Ειναι ακομα ακομα το πως βλεπει τους ελπροσωπους της να μιλανε στα μηντια. Μιας λοιπον και αρχισα να γραφω κατι ας γραψω για την εμπειρια μου με την εκκλησια. Στην Ελλαδα δεν πηγαιναμε στην εκκλησια εκτος απο γαμους βαφτισια, Μεγαλη Παρασκευη και Ανασταση. Ομως αν ηθελα να μπω σε ενα εκκλησακι να αναψω ενα κερακι γιατι ετσι λαχταρουσε ισως εκεινη την ωρα η ψυχη μου, κανεις δεν με εμποδιζε. Τρεις φορες ετυχε να επισκεφτω εκκλησια εδω στην Αμερικη και δεν σκοπευω να το ξανακανω εκτος αν με καλσεουν σε κανενα γαμο. Την πρωτη φορα κοιταξαν τους καταλογους και μιας και το ονομα μου δεν ηταν εκει μου εκαναν τη χαρη να με αφησουν να μπω μεσα πασχαλιατικα. Εαν δεν πληρωνω σαν μελος δεν εχω δικαιωματα. Οχι δεν ηθελα να καθησω στις θεσεις με το ονομα των διαφορων οικογενειων. Ηθελα παλι ενα κερακι να αναψω. Η πρωτη εντυπωση .. εξκλουσιβ κλαμπ, πληρωσε πρωτα ετησια συνδρομη και βλεπουμε. Η δευτερη τα ιδια αλλα ηταν υπαπαντη τοτε που πανε οι αναδοχοι με τα βαφτηστηρια τους και μεταλαμβανουν μαζι. Και πηγα αφου μου το ζητησε η Ελενη μου. Παλι ομως περασα το τσεκ ιν του καταλογου. Τριτη και φαρμακερη, Μεγαλη Παρασκευη, στην περιφορα του επιταφιου, δεκαδες κυριοι και κυριες εν μεσω κατανυκτικων ψαλμων να περνανε καθε 5 λεπτα με δισκο. Ενταξει δεχομαι οτι και η εκκλησια σαν οργανισμος εχει εξοδα συντηρησης. Υπαρχει ομως και καποιο οριο. Ετσι Καναδεζα μου και τα παιδακια μου πηγα στην Ελλαδα και τα βαφτισα. Εκει τουλαχιστο μου κανανε απλα μνεια ποσο πρεπει να πληρωσω αλλα δεν με ρωτησαν αν ημουν μελος.
    Παω τωρα σε πιο γενικα θεματα. Οι υψηλοβαθμοι της εκκλησιας ειναι σαν τους πολιτικους. Αυτο απομακρυνει τον κοσμο που δεν εχει πλεον που να στραφει. Τα θεματα μεταξυ διαφορων εκκλησιων δεν τα γνωριζω και δεν μπορω να τα θιξω. Σαν ακροατρια των ΜΜΕ παντως με αγγιζει ο Αναστασιος Αλβανιας που ουτε εκεινον τον γνωριζω περισσοτερο αλλα με ηρεμει ο τροπος που μιλα και αυτο ειναι το σημαντικο για εναν ιερεα.
    Εχω μεινει στις καλες πραξεις και στην αγαπη για τους γυρω μου και ειλικρινα αυτο με γεμιζει.
    Τελος ελπιζω και οι δικοι μας (εν Ελλαδι) να σταματησουν καποια στιγμη να φερονται απροκαλυπτα σαν εταιρεια περιωρισμενης ευθυνης και να ξαναβρουν τη σημασια της λεξης λειτουργημα.
    Ξεχασα τιποτα Καναδεζα μου; Φιλια!

    ReplyDelete
  11. Αγαπημένε Αθηναίε,
    Φοβούμαι πως ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει μια 'εντονη τάση φιλαρχίας, την οποία δεν μπορεί να χαλιναγωγήσει σε κανένα επίπεδο. Με όλους τους πρωθιερείς τόσο στην Εκκλησία της Ελλάδας (βλ μακαριστό Χριστόδουλο) όσο και στις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες έχει συγκρουσθεί και εξακολουθεί να συγκρούεται.
    Λυπούμαι που ένας εκκλησιαστικός άνρδας του ύψους του δημιουργεί κρίσεις παντού, ενώ έπρεπε να θεραπεύει πληγές.
    Και τον Σπυρίδωνα κατόρθωσε να εξοστρακίσει απο την Αρχιεπισκοπή Αμερικής παράγοντας διχασμό, ο οποίος ακόμη δεν έχει επουλωθεί.
    Πάντως, δεδομένων των συνθηκών, θα έπρεπεόλοι οι προκαθήμενοι να δείξουν σύνεση και προπάντων βαθειά θρησκευτικότητα.
    Τις καλημέρες μου απο το χιονισμένο τοπίο με τα μπιλοζίρια μας.

    ReplyDelete
  12. Αγαπημένε Αθηναίε,
    Φοβούμαι πως ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει μια 'εντονη τάση φιλαρχίας, την οποία δεν μπορεί να χαλιναγωγήσει σε κανένα επίπεδο. Με όλους τους πρωθιερείς τόσο στην Εκκλησία της Ελλάδας (βλ μακαριστό Χριστόδουλο) όσο και στις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες έχει συγκρουσθεί και εξακολουθεί να συγκρούεται.
    Λυπούμαι που ένας εκκλησιαστικός άνρδας του ύψους του δημιουργεί κρίσεις παντού, ενώ έπρεπε να θεραπεύει πληγές.
    Και τον Σπυρίδωνα κατόρθωσε να εξοστρακίσει απο την Αρχιεπισκοπή Αμερικής παράγοντας διχασμό, ο οποίος ακόμη δεν έχει επουλωθεί.
    Πάντως, δεδομένων των συνθηκών, θα έπρεπεόλοι οι προκαθήμενοι να δείξουν σύνεση και προπάντων βαθειά θρησκευτικότητα.
    Τις καλημέρες μου απο το χιονισμένο τοπίο με τα μπιλοζίρια μας.

    ReplyDelete
  13. Αγαπημένο Δεσποινάκι,
    Ειλικρινά, εδώ στις εκκλησίες του Καναδά ζητούν την εγγραφή των ανθρώπων ως μελών μόνο όταν είναι να συμμετάσχουν σε μυστήρια και όχι όταν παρακολουθούν απλώς τις ακολουθίες και τη λειτουργία. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς εκεί στην Αμερική παίρνουν ονόματα με την είσοδο στο ναό!
    Πάντως, η ΄πίστη και η πιστότητα στις θρησκευτικές παραδόσεις είναι προσωπική υπόθεση και δεν μπορεί να επιβάλλει κανείς σε κανένα τίποτε.
    Οσον αφορά στους εκπροσώπους του ανώτατου κλήρου, φοβάμαι πως έχεις δίκιο. Ολο και περισσότερο απογοητεύουν τους ανθρώπους με την ανάρμοστη συμπεριφορά τους.
    Θα συμφωνησω περι Αναστάσιου της Αλβανίας πως βγάζει ένα μειλίχιο λόγο και πως κάνει έργο στη χώρα της καταπίεσης των Ορθοδόξων.
    ΄Κι εγώ έχω γνωρίσει ιεράρχες μεγάλου βάθους και υψηλού ήθους, γι αυτό ενοχλούμαι όταν κάποιοι άλλοι δεν στέκονται στο ύψος του καθήκοντος.
    Πάντως, πραγματεία έγραψες για το θέμα που λές ότι δεν κατέχεις. Σκέψου να το κατείχες κιόλας! Ελεγεία θα ετοίμαζες!
    Φιλιά κυριακάτικα λουσμένα με παγωμένο ήλιο!!!

    ReplyDelete
  14. είπα να μη πω όλα όσα σκέφτομαι για τους εκπροσώπους της εκκλησίας αλλά με τσιγκλάτε...
    αλλού πληρώνεις εισοδο λες και πας στα μπουζούκια, αλλού απαιτείται να εγγραφείς ως μέλος, εδώ ο ιερέας βρίσκει το μυστήριο της εξομολόγησης περιττό, για την Ελλάδα τι να πει κανείς... real estate, πολυέλαιοι μπακαρά, ακριβά αυτοκίνητα, χιλιάδες χιλιάδων μανικετόκουμπα, δεσποτικές στολές που κοστίζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ και ένα σωρό άλλα. Είναι αυτά ταπεινά? Είναι αυτά σεμνά? Είναι αυτό εκκλησία? Τι πάει να πει συνδρομή και τι μέλος? Τι είναι μασονικές στοές?? Μοιάζει περισσότερο με ρωμαικό όργιο πάρα με το σπίτι του Χριστού που γεννήθηκε σε στάβλο, που κυκλοφορούσε με γαιδούρι και όχι με άλογο, που φορούσε ένα χιτώνα που δεν διέφερε σε τίποτα από εκείνους των μαθητών του.
    Ο κόπρος είναι πολύς και ο τόπος έχει καταβρωμιστεί. Δεν κλονίζεται η πίστη μου στο Θεό απλά αρνούμαι να συμμετέχω πια σε αυτό το τσίρκο. Αρνούμαι να χρηματοδοτώ με οποιονδήποτε τρόπο τη ματαιοδοξία ανθρώπων που προσποιούνται πως την αποποιούνται.
    Και αναρωτιέμαι ποιος θα βρεθεί να κάνει την κάθαρση στην Εκκλησία αφού αυτοι που τη διοικούν είναι οι πρωτεργάτες και ακούραστοι συντηρητές αυτής της παρακμής?

    ReplyDelete
  15. Δέσποινά μου,
    τρελάθηκα!
    Πολλά συμβαίνουν μα αυτο το της εισόδου! Πάλι καλά που δεν σου ζήτησαν φωτογραφία ή δακτυλικά αποτυπώματα... Πίστεψέ με, θα ήθελα να γνωρίζω ποιες εκκλησίες έκαναν ή κάνουν αυτό το μεγάλο λάθος!
    Αν δεν σε πειράζει, βάλε δυο γραμμές στο¨:
    astoriani8@gmail.com
    Afto ki an den einai eidhsh!
    Filia,
    Yiwta, NY

    ReplyDelete
  16. Να ευχηθώ χρόνια πολλά και καλή χρονιά, έστω και ...αν άργησα! Δεν μπορώ να αντισταθώ και θα γράψω κάποια πράγματα.

    Δεν έχω ακόμα καταλάβει ακόμα πως ο φωτισμένος Χριστόδουλος έφερε την εκκλησία κοντά στους νέους, …με τα ανέκδοτα δεν γίνεται δουλειά! Το ξεχωριστό άνοιγμα που έκανε ήταν σίγουρα στη τσέπη του, στην απόλυτη εξουσία και στη δόξα, αφού μέχρι και την τελευταία στιγμή οι πράξεις του έδειχναν ότι πίστευε πως θα ζούσε με τη παρέα του για πολλά χρόνια ακόμα. Ειρωνεία!
    Δεν ξεχνώ πως εξ' αιτίας του (για εκδίκηση) ο πατέρας μου είχε ένα δικαστήριο (έχει κάνει έφεση) διότι τον κατηγόρησαν για διαφυγόντα κέρδη του ταμείου τους. Δεν έκανε λέει τις σωστές επενδύσεις σε μετοχές όπως τα άλλα ταμεία με αποτέλεσμα να χαθούν 6.000 ευρώ και που καλείται να τα πληρώσει από τη τσέπη του. Ποιος?, ο πατέρας μου! είναι από μόνο του ανέκδοτο. Άσε που λόγω αυτού δεν μπορεί να πάρει τα δικαιολογητικά για τη σύνταξή του.

    Αυτό με το Οικουμενικό Πατρ. είναι μεγάλη ιστορία. Στην Ελλάδα η εκκλησία είναι αυτοκέφαλη, έχει δικό της αρχηγό, δεν έχει ανάγκη από τη διοίκηση του Πατριαρχείου που ο ρόλος του στη περίπτωση αυτή είναι να οργανώνει και να συμμετέχει σε αποφάσεις που αφορούν ολόκληρη την Ορθοδοξία και όχι τη διοίκηση.
    Νομοκανονικά μεγαλώνοντας τα σύνορα μιας χώρας, η νέες εκκλησίες με κάποια διαδικασία, ενσωματώνονται στη διοίκηση της εκκλησίας του κράτους, διότι το κράτος είναι αυτό που καθορίζει τον τρόπο της διοίκησης. Έτσι έγινε με τα Επτάνησα και τη Θεσσαλία καθώς άλλαζαν τα σύνορα προς τα πάνω, αλλά όχι με τη Κρήτη και τα Δωδεκάνησα. Ο Θηβών πηγαίνοντας στο Φανάρι υπέγραψε ένα υπόμνημα ώστε να μπει στο καταστατικό του κράτους (της Ελλάδας) και να αποκτήσει δικαιώματα το Πατριαρχείο, πράγμα που είχε αρνηθεί να κάνει ο Χριστόδουλος. Έχει δρόμο και πολλές αντιδράσεις το θέμα ακόμα. Το καλό είναι ότι ο Θηβών δείχνει προσγειωμένος με τις δηλώσεις του, τις πράξεις του και φαίνεται να ακούει πραγματικά τους γύρω του.

    Και σε κάποια θέματα οι Τούρκοι έχουν δίκαιο και το εκμεταλλεύονται, διότι πλέον δεν υπάρχει κράτος Βυζάντιο και εκεί περιπλέκονται τα πράγματα. Αν δεν κάνω λάθος -διόρθωσέ με ξέρεις καλύτερα εσύ- ο Σπυρίδων με τις ευλογίες του πατριάρχη πήγε στην Αμερική αλλά στην πορεία …δεν του έκανε τα χατίρια.

    Πολλά έγραψα αλλά έχω μπουχτίσει από τη διαφθορά, από μικρό παιδί...

    Καλή χρονιά είπα? Είπα!!!

    ReplyDelete
  17. Μελισσάκι αγαπημένο,
    Τα ισοπεδώνεις όλα, αν και συμφωνώ πως η ανώτατη ιεραρχία εν πολλοίς είναι ανακατεμένη στην παρακμιακή κατάσταση της Εκκλησίας.
    Πάντως, λυπούμαι που έχει γίνει τέτοιο δομικό κακό στη νέα γενιά, η οποία και με το δίκιο της έχει πάψει να πιστεύει στα ιερά και τα όσια.
    Πάντως, η Όρθόδοξη Χριστιανική Θρησκεία είναι μια ορφή πολιτισμού μας στα βάθη των αιώνων και ως έτσι θα πρέπει να την αντιμετωπίζουμε αποσυνδεόντάς την με τα λάθος πρόσωπα.
    Πρωινά φιλιά με χιονάκι απο τα δάση του Βορρά.

    ReplyDelete
  18. Γιώτα μου,
    Θα πρέπει να σου δώσει σχετικές διευκρινίσεις το Δεσποινάκι, γιατί εδώ στον Καναδά δεν επιβάλλεται το ονοματεπώνυμο στις Κυριακές και τις λειτουργίες. Μόνο όταν κάποιος κάνει μυστήριο επιβάλλεται να γραφτεί μέλος.
    Φιλάκια με χιόνι

    ReplyDelete
  19. Καλή Χρονιά Θύμιε, με Υγεία και Χαρά σε σένα και την υπέροχη οικογένειά σου.
    Λοιπόν, ως προς τα θέματα με τον πατέρα σου, λυπούμαι που η αγωνιστικότητα και ο δυναμισμός του τιμωρήθηκαν. Ετσι είναι αυτά, η εξουσία δεν αντέχει να ακούει κριτική.
    Για το Χριστόδουλο, παρα τα μεγάλα λάθη του, θα πρέπει να παραδεχτείς πως ήταν χαρισματικός ομιλητής και πολύ ανοιχτός εκκλησιαστικός ηγέτης, γεγονός που έφερε τη νεολαία κοντά στην Εκκλησία, διότι ταυτισθηκε με τη νέα άποψη.
    Τέλος, θεωρώ εγκληματικό το μνημόνιο του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου με το Πατριαρχείο, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σταδιακά στην απώλεια του Αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ελλάδας.
    Ο Σπυρίδων σαφώς εκλέχθηκε απο την Ιεραρχία του Πατριαρχείου για να γίνει Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, αλλά αρνήθηκε να γίνει τσιράκι του πολυμήχανου πατρός Καρλούτσου (που διοχετεύει δολάρια στο Φανάρι ) καθώς και του εκατομμυριούχουν Μάικλ Τζαχάρη. Εν ολίγοις αρνήθηκε να συμβιβαστεί και να γίνει υποχείριο των ολιγαρχών της Εκκλησίας της Αμερικής. Σήμερα η Αρχιεπισκοπή Αμερικής έχει βουλιάξει στα χρέη των εκατομμυρίων και αγωνιά για την επιβίωσή της παρα τις αδρές δωρεές των πιστών.
    Κι ο Συρίδων παραμένει ασυμβίβαστος και μοναχός!

    ReplyDelete
  20. απορώ βρε Ιουστινη απο που συμπερανες οτι δεν πιστευω σε ιερο και οσιο. στο Χριστόδουλο και τους ομοιους του δεν πιστεύω, στα κροκοδείλια δάκρυά τους δεν πιστευω, στις υποκριτικές δηλωσεις τους δεν πιστευω. ειναι συγκεκριμενοι αυτοι που οδηγουν την εκκλησια στον κατηφορο και δυστυχώς εμποδιζουν και τους αξιους εκπροσωπους του Θεου να κανουν αυτο που πρεπει.

    ReplyDelete
  21. Μελισσάκι μου,
    Παρεξήγησες τους λόγους μου, δεν εννοούσα πωςεσύ δεν πιστεύεις σε ιερό και όσιο. Αλλωστε μίλησες για τις ιδιωτικές σου στιγμές με τα θεία.
    Απλώς, η νέα γενιά (και εννοώ τους έφηβους) μεγαλώνει σε μια ατμόσφαιρα που όζει εκκλησιαστικών και πολιτικών σκανδάλων. Είναι φυσικό λοιπόν να μην πιστεύουν στις παραδόσεις, που φρόντισε η δική μου γενιά (υποτίθεται πολιτικοποιημένη κι ευαίσθητη) να τις ανατρέψει.
    Φιλάκια. Μόλις ήρθα απο ένα φοβερό μασαζάκι, ό,τι έπρεπε για το κρυωμένο μου κορμάκι!

    ReplyDelete
  22. Δεν εγραψα αυτα που εγραψα για να κανω καταγγελια. Προσωπικο βιωμα ηταν και επειδη δεν πηγαινω στις εκκλησιες δεν θελω να ανακατευτω σε θεματα που δε με αγγιζουν. Μια φορα πριν πολλα χρονια ηταν στο Οχαϊο (εκει μαλιστα για να βαφτισω το μικρο μου μου ζητησαν να πληρωσω συνδρομες αναδρομικες και φυσικα δεν το εκανα) και αλλη μια φορα σε τοπικη εδω στην Ουασινγτον. Αν με ενδιεφερε θα ειχα κανει κατι τοτε. Τωρα τι να πω, αυτα μπορει να ειναι και συμπεριφορες του εκαστοτε ανθρωπου που στεκεται στην πορτα. Δακτυλικα αποτυπωματα δεν ζητησαν, αλλα ξερουν ποια ειναι τα μελη. Οταν ειδαν οτι εγω ειμαι φρεσκο προσωπο, αρχισαν οι ερωτησεις. Μη περιμενετε λοιπον καλη μου Υιωτα καταγγελιες απο δυο μεμονωμενα (και παλαια) γεγονοτα (ασχετα αν δε μου εκαναν καλη εντυπωση) Αυτα που εγραψα δεν ειχαν τη μορφη κατηγοριας αλλα παρατηρησης. Ουτως η αλλως εχω να παω τουλαχιστο πεντε χρονια.
    Καλημερα σε ολους. Φιλια στην Καναδεζα.

    ReplyDelete
  23. Αγαπητή μου Ιουστίνη, (Ξέρεις διστάζω να σου στείλω το παρόν σχόλιο, αλλά είναι ένα θέμα που με καίει.) Προερχόμενος από ένα κράτος όπου δεν υπάρχει ορθοδοξία, ταξιδεύοντας με μικρά παιδιά, περίμενα να βρω στους κόλπους της ορθοδόξου εκκλησίας στην Αμερική κατανόηση και αγάπη. Ζητούσα λοιπόν να βαφτίσω τα παιδιά μου ορθόδοξα όπως ήμουν κι εγώ, πολλοί προσφέρθηκαν να γίνουν νονοί, αλλά πολλές εκκλησίες αρνήθηκαν ένεκα που είμαστε νεόφερτοι φτωχοί μετανάστες.
    Τελικά βρήκα έναν αρχιμανδρίτη από την Ελβετία, ο οποίος ήταn προσωρινός στη Νέα Υόρκη, έκατσε και με άκουσε, όταν του εξήγησα ότι ο Χριστός δεν ρωτούσε τους μαθητές του για να τους βαφτίσει από πού προερχόταν, ή ποιος ήταν η μάνα του ή ο πατέρας του, ή αν είχαν λεφτά. Ο άνθρωπος κατάλαβε μετά χαράς βάφτισε και τις τρεις κόρες μου την ίδια μέρα. Αν θυμάμαι καλά το όνομά του Δημητριάδης.
    Το μεγάλο πρόβλημα ήταν στην Ελλάδα η αναγνώριση των παιδιών μου γιατί δεν ήταν από ορθόδοξο θρησκευτικό γάμο. Ευτυχώς που με το νόμο του Παπανδρέου αναγνωρίζεται ο πολιτικός γάμος, που όμως δεν πιάνεται αναδρομικώς.
    Εάν σου πω ότι στην Ελλάδα έφτυσα αίμα, από τις τόσες πολλές ταλαιπωρίες, από τα ήξεις αφίξεις, από ένα τραγελαφικό κυκεώνα γραφειοκρατίας, μέχρι που να αμφισβητούν την ελληνικότητά μου, μόνο και μόνο γιατί δεν υπήρχε (και δεν ήθελα) ένας μαυροφορεμένος να μου πει το «Ησαΐα χόρευε» έτσι κι εγώ πείσμωσα, από τότε δεν θέλω να τους ξαναδώ, να μου λένε το ότι για να έχω δικαίωμα να αποχτήσω Ελληνική οικογένεια, να λέγομαι Έλληνας πρέπει πρώτα να περάσω από το καλυμμαύκι τους, Ε! όχι πάει πολύ!!!!
    Τους εξήγησα ότι ο Ελληνισμός προϋπήρξε του Χριστιανισμού, και αυτοί δεν έχουν το δικαίωμα να μου λένε παραμύθια, τα οποία αποσκοπούν σε ότι συμφέρει αυτούς τους ίδιους και τις τσέπες τους.
    Θα μπορούσα να γράφω επί του θέματος πολλά, πάρα πολλά, αλλά δεν θέλω να καταχραστώ τον χώρο σας.

    Με εκτίμηση

    Γαβριήλ

    ReplyDelete
  24. Πονούσα όταν η επί 10 χρόνια γυναίκα μου κατέθεσε αίτηση διαζυγίου λέγοντας ότι η αγάπη της για μένα έχει μειωθεί, ρώτησα ποιο είναι το πρόβλημα αλλά μου είπε ότι δεν αισθάνεται άνετα με τη σχέση μας πια ότι πρέπει να πάμε χωριστούς δρόμους, την παρακάλεσα να μείνει μαζί μου, αλλά με αγνόησε, έψαχνα τρόπους να συμφιλιωθώ μαζί της στο Διαδίκτυο όταν μάθω για τον Δρ Ajayi έναν ισχυρό ξορκιστή και του εξήγησα τα προβλήματά μου, έγινε ένα ξόρκι αγάπης και η ειρήνη βασιλεύει ξανά στο Η οικογένειά μου, εάν χρειάζεστε τη βοήθεια ενός μάστορα για κάθε είδους ξόρκι, μπορείτε να βασιστείτε στον σπουδαίο άνθρωπο Dr Ajayi για μια μόνιμη λύση, επικοινωνήστε μαζί του στον αριθμό του whatsapp / Viber: +2347084887094

    ReplyDelete