ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ

ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ
Το συγκλονιστικό μυθιστόρημα για τις γυναίκες στην ωριμότητα, για τη γυναικεία φίλία, για τις ακυρώσεις και τις αναπτερώσεις!

Friday, September 5, 2008

Ενα βιβλίο απο τη Μπλογκογειτονιά

Η Μλπογκογειτονιά με έχει φέρει σε επαφή με καινούριο κόσμο απο όλα τα μήκη και πλάτη της γής. Ανάμεσα στις νέες γειτόνισσές μου είναι η Φωτεινή Σμαριτάκη απο το Ρέθυμνο της Κρήτης, που αρέσκεται στο διάβασμα και προτείνει τα βιβλία που της ταιριάζουν.

Ενα απο τα αγαπημένα της αναγνώσματα- στο οποίο μάλιστα έχει συμβάλει και η ίδια με την δακτυλογράφηση του χειρόγραφου- είναι « Αδελφότης των Στεναγμών» του Νίκου Ντατάκη.

Το βιβλίο δεν έχει πέσει στα χέρια μου, αλλά παραθέτω την κριτική του συναδέφλου συγγραφέα Δημήτρη Βαβαρήγου, τον οποίο εκτιμώ τα μάλα.

Ο συγγραφέας


O Νίκος Ντακάκης είναι οικονομολόγος. Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο όπου ζει και εργάζεται.
Ασχολείται με τα κοινά σαν ενεργός πολίτης και αρθρογραφεί στον τοπικό τύπο.
Έχει γράψει το βιβλίο «Όπως τ’ όνειρο» που κυκλοφόρησε το 2005 στο Ρέθυμνο.
Αποσπάσματα του βιβλίου «H Αδελφότης των Στεναγμών» με τη μορφή αυτοτελών διηγημάτων έχουν βραβευτεί σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.


Το «H Αδελφότης των Στεναγμών» είναι ένα βιβλίο βασισμένο σε μια πραγματική ιστορία.






Δημήτρης Βαρβαρήγος από την παρουσίαση που έγινε στην Αθήνα 19-3-08

Διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον το βιβλίο «Η αδελφότης των στεναγμών», του Νίκου Ντακάκη που κυκλοφόρησε τo 2007 από τις εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος.
Από την πρώτη παράγραφο με γέμισε ενδιαφέρον, μου τόνωσε την περιέργεια για την εξέλιξη της μυθιστορίας και την τύχη των ηρώων.
Με επιδέξιο αφηγηματικό τρόπο, ο συγγραφέας καταφέρνει από την πρώτη σελίδα να μπαίνει στα βαθιά με τη δυνατή πλοκή και τις διαδοχικές συνεχείς ανατροπές, όπου κάθε κεφάλαιο να τελειώνει με μια κατάσταση σύγκρουσης ή δοκιμασίας που επιζητεί την λύση της, δίνοντας την υπόσχεση της έντονης δράσης προσφέροντας το θετικό ενδιαφέρον του αναγνώστη να συνεχίσει το διάβασμα..
Είναι αυτό που λέγεται για ένα καλό μυθιστόρημα πως, η επιτυχία του πεζού λόγου προκύπτει από την ένωση γνώσεων, φαντασίας, συναισθηματισμού και ικανότητα απόδοσης. Αυτά τα στοιχεία είναι ορατά κατά την ανάγνωση καθώς αντάμωνα ένα ρευστό κείμενο γραμμένο από δημιουργική, ένταση.

Συνηθίζω για όποια βιβλία καλούμαι να μιλήσω να μην αναφέρομαι ιδιαίτερα αναλυτικά στο θέμα, διότι θεωρώ πως η συνεκτική αυτή αναφορά τις περισσότερες φορές μπορεί να αποδειχτεί πετυχημένη ή ανεπιτυχής, εύστοχη ή άστοχη μου είναι αδιάφορο καθώς αυτή θα είναι η κρίση μου και δεν θα δύναμαι να εκφέρω κάποια άλλη, όμως αυτή η πρακτική σκορπίζει τη μαγεία της ανάγνωσης.
Αν εγώ τώρα σας αποκαλύψω το θέμα της ιστορίας, η διαδικασία αναγνώρισης του μύθου και των ηρώων θα χάσει την αίγλη που προσφέρει όταν θα το διαβάζετε, γι αυτό επιτρέψατε μου να μιλήσω για τη δυναμική του συγγραφέα και του χαρακτήρες που δραματοποιούν το έργο του.

Σαν παζλ ο Νίκος Ντακάκης, ενώνει τα κομμάτια από τη ζωή των ηρώων του. Ξετυλίγει το αμπαλάζ του γενεαλογικού δέντρου, των οικογενειών που δρουν στο μύθο του, σε έναν κόσμο γεμάτο ομορφιές, αγωνίες, δύσκολες επιλογές, ανατροπές, επιτυχίες, έρωτες και θανάτους. Με άρτιες περιγραφές που δημιουργούν όμορφες εικόνες εξελίσσεται η μυθιστορία γεμάτη πάντα από απροσδόκητα γεγονότα και τροπές στην ξαφνική μεταβολή της ισορροπίας δυνάμεων.
Παρ’ όλο που στο μυθιστόρημα υπάρχουν πολλοί χαρακτήρες και οι σπονδυλωτές αναφορές σε αυτούς από κεφάλαιο σε κεφάλαιο και με τη χρονική απόσταση που παρουσιάζονται θα μπορούσαν κάλλιστα να μπερδέψουν τον αναγνώστη, ο συγγραφέας έντεχνα υπενθυμίζει μέσω της αφήγησης κάποια στοιχεία της ταυτότητας τους και των γεγονότων που ενώνουν την προηγούμενη κατάσταση με την επόμενη, δίχως αναμνησιακές περιγραφές κάποιου αφηγητή για το χώρο και το χρόνο, το αποκαλούμενο flash back.
Σύνθετη η πλοκή με αλυσιδωτές αντιδράσεις όσον αφορά τους χαρακτήρες του έργου, με την παρεμβολή παράλληλων ιστοριών που εξελίσσονται ταυτόχρονα με αυτή των κύριων πρωταγωνιστών, φωτίζοντας το κυρίως θέμα του βιβλίου.

Είναι η πρακτική μιας γραφής που βλέπουμε στα θεατρικά έργα του Σαίξπηρ με τις παράλληλες ιστορίες που αξιοποιεί το στοιχείο της αντίθεσης τόσο που να δίνει έμφαση στο βασικό του θέμα.
Αυτό είναι πολύ δύσκολο εγχείρημα για έναν συγγραφέα σε ένα έργο 400 σελίδων όπως του Ντακάκη, να βάλει τους ήρωες του να δρουν μέσα στα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα ενός τόπου με χωροχρονική σειρά χωρίς ασάφειες ώστε να ελαφρύνουν κι όχι να δυσκολέψουν την ανάγνωση.

Αυτό το δύσκολο στάδιο το ξεπέρασε ο συγγραφέας με επιτυχία, όπως το ίδιο πέτυχε και με τις συγκρουσιακές δοκιμασίες και τις συναισθηματικές αντιδράσεις των κύριων, αλλά και των δευτερευόντων χαρακτήρων να είναι απόλυτα πειστικές και χωρίς ασαφή σημεία, πράγμα που τους καθιστά αληθοφανείς και άρα προσιτούς στον αναγνώστη να ταυτιστεί μαζί τους.
Η αίσθηση του χώρου και του χρόνου διαφαίνονται και σκιαγραφούνται μέσα από τους ήρωες του έντονα σε κάθε αναφορά. Ο ρυθμός αφήγησης και οι διακυμάνσεις των γεγονότων, μεταβάλλουν τον περίγυρο σκιαγραφώντας περίτεχνα την ψυχολογική διάθεση των ηρώων.
Οι αναλυτικές περιγραφές χαρίζουν εικόνες που μέσα τους αναγνωρίζονται περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά τον περίγυρο στη ροή των γεγονότων.

Θυμόμαστε και μιλάμε για ένα βιβλίο που διαβάσαμε και μας άγγιξε γιατί ο συγγραφέας κατάφερε να δημιουργήσει αληθινούς χαρακτήρες που μας κάνουν να ταυτιζόμαστε με τα προβλήματα τους.
Όταν αυτή η καταγραφή πετύχει, μένουν ατόφιες στη μνήμη μας οι επιθυμίες, οι πράξεις και οι πρακτικές των χαρακτήρων τους. Θυμόμαστε τα πάντα για τη ζωή τους και πολλές φορές ακολουθούμε τις εμπειρίες τους και στα προβλήματα της δικής μας ζωής.
Η Αλεξάνδρα, ο Αντώνης Κουταλάς, η Κατερίνα, ο Δημήτρης Γιωργάκης, η Τασούλα, ο Μιχάλης, ο Απόστολος και αρκετοί άλλοι, είναι άνθρωποι απλοί γεμάτοι όνειρα που αναζητούν να ζήσουν μια ζωή ήσυχη κι ανέμελη. Είναι κι αυτοί κάποιοι από τους συνανθρώπους μας που έζησαν πολέμους, καταστροφές, φιλίες, έρωτες, πόνους και θλίψεις.
Κάποιοι ευτυχισμένοι όπως ο Δημήτρης και η Τασούλα που είχαν αποκτήσει τρία παιδιά τον Γιώργη, την Αγάπη, τον Μανόλη κι άλλοι, όπως ο Κώστας και η Σοφία αποφασισμένοι για τα εμπόδια και τις ατυχίες τους να συνηθίσουν τη ζωή όπως τους χαρίζεται, αλλά με αγάπη.
Εποχές με σοβαρές κοινωνικοπολιτικές ανατροπές που φέρνουν οι πόλεμοι. Ζωές γεμάτες απογοητεύσεις για όνειρα που δεν θα πραγματοποιηθούν. Και μετά τον δεύτερο παγκόσμιο, την κατοχή, τον εμφύλιο, η δεκαετία του 50 φέρνει την ανασύνταξη των ψυχικών κομματιών που έμειναν ανέπαφα. Δεκαετία του 60 με την πικρή εμπειρία της δικτατορίας, μια εποχή που άρχιζε να φέρνει μαρασμό στις επαρχιακές πόλεις με τη φυγή πολλών ανθρώπων στις αστικές πόλεις για μια καλύτερη ζωή. Ο Δημήτρης Γιωργάκης μεταφέρει τα όνειρα και τις ελπίδες του στο θυρωρείο μιας πολυκατοικίας στην Αθήνα κι εκεί συναντάει την Αλεξάνδρα μια όμορφη κοπέλα που όταν αυτή μαθαίνει από τον Αντώνη Κουταλά το μυστικό της κορύφωσης όλου του βιβλίου που βεβαίως την αφορά και το οποίο όμως δεν αποκαλύπτεται, παρά προς το τέλος για να κλείσει ο κύκλος της ιστορίας.
Έτσι αρχίζει στο πρώτο κεφάλαιο ο συγγραφέας δυναμικά και με κορύφωση που κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον στον αναγνώστη να μας παρουσιάζει τους ήρωες του, αληθινούς κι ευάλωτους, γεμάτους με όλα αυτά τα συναισθήματα που τρέφουμε όλοι μέσα μας.
Στην πορεία της μυθιστορίας τους οι ήρωες που ενώ ο καθένας τραβάει το προσωπικό του Γολγοθά εμπλέκονται με τις παράλληλες ιστορίες τους τόσο απόλυτα που οι αντιδράσεις τους να σ’ επηρεάζουν ανάλογα με τη ψυχική τους κατάσταση.
Το λέω διότι το βίωσα κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης σε αυτό το ομολογουμένως ποιοτικό κείμενο.
Διότι το ποιοτικό μυθιστόρημα δεν προσφέρει μόνο την τέρψη της ανάγνωσης αλλά και τον προβληματισμό. Αυτό συμβαίνει με το βιβλίο του Ντακάκη καθώς αναπτύσσει το θέμα του στο βάθος του χρόνου ταυτόχρονα με τη ψυχολογική κατάσταση και συναισθηματική φόρτιση των ηρώων του ώστε να συντελεί στην καλύτερη αποτύπωση της ζωής.

Όταν ένα βιβλίο έχει καλά δομημένους χαρακτήρες μας είναι αδιάφορη η πλοκή της ιστορίας. Μπορεί ο δημιουργός να τους εντάξει σε οποιοδήποτε περιβάλλον, σε οποιονδήποτε μύθο, σε οποιονδήποτε χωροχρόνο που να έχει αφήσει ή και να αφήνει ακόμη πίσω του μια όμορφη αίγλη, αλλά να μην μας συγκινεί η καταγραφεί του διότι οι χαρακτήρες κινούνται σαν σκιές, δεν είναι σωστά δομημένες, δηλαδή, δεν είναι άψογα σκιαγραφημένοι όπως απαιτεί η καλή λογοτεχνία.
Αυτοί είναι που προσδίδουν πάντοτε σε ένα κείμενο την απόλυτη δυναμική. Από αυτούς εξαρτάται να μας οδηγήσουνε στον κόσμο τους, στις επιθυμίες και στα όνειρά τους. Στις όποιες αναζητήσεις τους και να ταυτιστούμε και ακόμη - ακόμη να σπαράξουμε μαζί τους για τα λάθη, τις αποτυχίες και τα θέλω τους.
Τρυφερό και έντονα ρεαλιστικό μυθιστόρημα. Μια εσωτερική συναισθηματική και άρτια λογοτεχνική περιγραφή για τις δεκαετίες που πέρασαν κι όσοι τις έζησαν γνωρίζουν πόσο καλά τις ζωντανεύει στη μνήμη τους ο συγγραφέας. Αλλά και οι νεότεροι μαθαίνουν γι αυτές μέσα από τους ήρωες, την πλοκή και τη δράση τους.
Κείμενο που ικανοποιεί. Αισθήσεις που κινούνται με ειλικρίνεια ανάμεσα στις αληθινές ανθρώπινες προσδοκίες.
Η γραφή παρουσιάζει εικόνες από την πραγματική ζωή που όσο επηρεάζουν τους πρωταγωνιστές άλλο τόσο επηρεάζουν και τον αναγνώστη.

Η αδελφότης των στεναγμών, αρχικά ο τίτλος χαρίζει μυστήριο, ξυπνάει το απλό βιβλιοανγνωστικό ενδιαφέρον να το πιάσεις στα χέρια σου, να το εξιχνιάσεις. Και δεν λαθεύεις, μετά την αρχική ματιά αρχίζει αυτή η περίεργη γοητεία που ασκεί στον αναγνώστη το άρτιο κείμενο να το διαβάσει, να το ρουφήξει.
Στην αρχή κατά την ανάγνωση γεννιέται το ερώτημα τι σχέση έχει ο τίτλος του βιβλίου, η αδελφότης των στεναγμών, αλλά όσο προχωρά η ανάγνωση αρχίζεις να αναγνωρίζεις από τα βιώματα των ηρώων, πως αυτός ο τίτλος, άλλωστε το αναφέρει ο συγγραφέας, είναι ο πλέον κατάλληλος καθώς φανερώνει, τη μεγάλη τελετή της αδελφότητας των στεναγμών του κυρίου μας. Ότι πιο ιερό έχει η πίστη μας είναι οι στεναγμοί κι οι οδύνες που είχε ο κύριος πάνω στο σταυρό. Αυτοί οι ίδιοι στεναγμοί και οι οδύνες κρατούν και συνενώνουν τις ζωές των ηρώων του Ντακάκη τόσο άρρηκτα δεμένους όσο δεμένους κρατά μεταξύ τους ανθρώπινους μυστικούς δεσμούς και στα πραγματικά γεγονότα της ίδιας της ζωή μας.
Αυτό λοιπόν είναι το βιβλίο του Ντακάκη, μια πραγματικότητα γεμάτη αναζητήσεις, ανατροπές, ένα βιβλίο γεμάτο ζωή.

Στη λογοτεχνία υπάρχουν δυο κύριες θεματικές κατηγορίες. Ιστορίες που στηρίζονται κυρίως στη δράση και σε ιστορίες που στέφουν τη δυναμική τους στην απεικόνιση των ηρώων.
Το βιβλίο αυτό του Ντακάκη ακολουθεί το δεύτερο τύπο όπου τα περιστατικά ρέουν μέσα από την εξέλιξη και την αλληλεπίδραση των ηρώων και είναι σίγουρο πως δεν αφήνουν αδιάφορο τον αναγνώστη, αλλά αντίθετα τον συγκινούν και τον συναρπάζουν.
Εδώ υπάρχει και μια σχηματική διάκριση. Στον πρώτο τύπο συνήθως ανήκουν τα μυθιστορήματα μαζικής κατανάλωσης, ο δεύτερος σε μυθιστορήματα αξιώσεων.
Διάβασα με μεγάλη προσοχή το βιβλίο του Ντακάκη και με τη δική μου σχηματική άποψη κατατάσσω το βιβλίο του στον δεύτερο τύπο, δηλαδή στα μυθιστορήματα αξιώσεων.

Δεν έχω να πω περισσότερα, θα φτωχύνω ίσως τη δυναμική του βιβλίου καθώς τείνω να ομολογήσω, πως δεν υπάρχει πιο δύσκολο πράγμα να εκφέρονται προσωπικές απόψεις. Η προσέγγιση του έργου σαφώς δεν ταυτίζεται με την κριτική, αλλά δεν παύει να είναι το χειρότερο μέσο για ν’ αγγίξεις στο βάθος ένα έργο. Συμβαίνει συχνά για να μην πω πάντα σε πετυχημένες παρανοήσεις. Δεν μπορεί ο κάθε κριτής να συλλάβει και να εκφράσει τη ψυχική διεργασία του δημιουργού τη στιγμή της δημιουργίας του. Και απ’ ότι φαίνεται η δημιουργική δυνατότητα του Νίκου Ντακάκη πατάει σε γερές βάσεις και είμαι σίγουρος πως σύντομα θα παρουσιάσει κι άλλη δουλειά του δίνοντας του την ευχή να ξεπεράσει σε απόδοση και επιτυχία την προηγούμενη.






Η αφιέρωση

Ένας μεγάλος, (Στέφαν Στιλς), είπε:
«Τρία πράγματα μπορεί να κάνει
κάποιος για τις γυναίκες:
να τις αγαπήσει,
να υποφέρει γι’ αυτές,
να τις κάνει λογοτεχνία»
Θέλω να πιστεύω πως έκανα και τα τρία για σένα,

Στην Αμαλία της ζωής μου.

16 comments:

Ελευθερία Αραβανή said...

πέρασα για ένα γεια...

Justine's Blog said...

Γειά σου μικρή μου Λευκαδίτισσα,
Πεταω για πόλη μακρινή οσονούπω. Θα επιστρέψω με φωτογραφίες και υλικό.
Φιλιά στην καυτή μας πατρίδα. Πώς θάθελα να δώτα συννεφάκια του φθινοπώρου της να μαζεύονται πάνω απο τη λιμνοθάλασσα.

Antoine said...

Πραγματικά χαίρομαι που επισημαίνεις στην αρχή αυτής της διαδικτυακής επικοινωνίας! Πόσους αξιόλογους ανθρώπους έχουμε γνωρίσει! Είναι τόσο απλό να μιλάμε καθημερινά, ενώ μας χωρίζει μία τεράστια χιλιομετρική απόσταση!

«Τρία πράγματα μπορεί να κάνει
κάποιος για τις γυναίκες:
να τις αγαπήσει,
να υποφέρει γι’ αυτές,
να τις κάνει λογοτεχνία»
Θέλω να πιστεύω πως έκανα και τα τρία για σένα.


Από τα πιο ρομαντικά που έχω διαβάσει ποτέ μου!

Υ.Γ. Τα παιδιά της Χουακίνα έχουν μία πρόσκληση για την κυρία Ιουστίνη! :-)

alef said...

Ιουστινάκι μου γλυκό, δεν βρεθήκαμε κι εγώ ακόμα τριγυρίζω, πες στους δικούς σου να πάρουν Κυριακάτικο Εθνος αύριο, ναι? Κι εσύ προσπάθησε να μπεις στην ιστοσελίδα. Οταν με το καλό επιστρέψω, θα το ανεβάσω και στο μπλογκ. Ελπίζω να μη σε πρόδωσα μάτια μου, σε γλυκοφιλώ,
άλεφ

Anonymous said...

από τη Φωτεινή έμαθα κι εγώ για το βιβλίο και σκοπεύω να το διαβάσω :)

Justine's Blog said...

Αντουάν καλέ μου,
Σε ευχαριστώ για την πρόσκληση στο μπλογκοπαίχνιδό σου. Θα ανταποκριθώ τη Δευτέρα, όταν θα έχω σκεφτεί την κατάρα για τον εχθρό μου. Δεν μου έρχεται κακό στο νού και πρέπει να το πιέσω το πράγμα.
Φιλια φθινοπωρινά

Justine's Blog said...

Αγαπημένο Αλεφάκι,
Ποτέ δεν προδίδεις εσύ τους αγαπημένους σου. Εχεις την άφατη γενναιοδωρία του ταλέντου σου.
Οι γονείς μου θα πετάξουν απο χαρά και περηφάνεια.
Εγώ σε πρόδωσα γιατί δεν κατάφερα ούτε τηλέφωνο να σε πάρω στην Αθήνα, όπου έμεινα μόλις μιά μέρα πριν απο το ταξίδι κι αυτή με τον Αλεξανδρίνο μου.
Σε ευχαριστώ για τη φιλια σου. Ελπίζω να περνάς καλά και να κατάλαβες πως σου αξίζει να περνάς καλά!
Φιλιά φθινοπωρινά με τυφώνα Χάννα στο αποκορύφωμά του

Justine's Blog said...

Είσαι εσύ μια μάγισσα! Ξέρω το κόλπο σου, βάζεις τα μαγικά υλικά σου στην κατσαρόλα και μετά αράζεις στη σεζ λόνγκ και διαβάζεις! Αυτό είναι, το κατάλαβα!
Φιλιά και καλοδιάβαστο το βιβλίο που μας πρότεινε η Φωτεινούλα (ταξιδεύει στα ωραία τώρα!)

Κατερίνα Δε.Στα.Πα. said...

Μπράβο Ιουστίνη που έγραψες για τον Ντακάκη! Ενημέρωσα τα παιδιά και ευχαριστούν! Θα το δουν την Τετάρτη που θα γυρίσουν.
Ειδικά αυτό το βιβλίο αξίζει πολλά! Κι ο Ντακάκης, μεγάλος παραμυθάς! Ταλέντο θέλω να πω! Όταν τον διαβάσεις, θα συμφωνήσεις!
Φιλιά και πάντα τέτοια, ευχάριστα!

Φωτεινή S said...

Ioυστίνη μου,
έμαθα τα νέα όσο ήμουν στη Βαρκελώνη και δεν έβλεπα την ώρα να γυρίσω να δω την ανάρτησή σου.
Χίλια ευχαριστώ για την καλωσύνη σου να γράψεις για την Αδελφότητα των Στεναγμών του Νίκου Ντακάκη.
Στο επόμενο ταξίδι σου στην Ελλάδα φρόντισε να συμπεριλάβεις και την Κρήτη μέσα.
Σου χρωστάω τουλάχιστον μια ρακή!
Πολλά φιλιά και ευχαριστώ!

Justine's Blog said...

Αγαπημένη Φωτεινή,
Ηταν το λιγότερο που μπορούσα να κάνω για σένα, που φέρεσαι με τέτοια γενναιοδωρία απέναντι σε όλους εμάς τους συγγραφείς. Οπως σου είπα, το κομμάτι έχει δημοσιευθεί και σε εφημερίδες της Λευκάδας και του Τορόντο.
Φιλάκια και καλωσόρισες.

Anonymous said...

επισκεπτόμενος την Φωτεινή, είπα να περάσω κι από δω να πω ένα γεια. εκτός από το συγκεκριμένο ενδιαφέρον βιβλίο, βρήκα και πολλές άλλες ενδιαφέρουσες γωνιές. πολύ καλή δουλειά

δεσποιναριον said...

Εμενα παλι μια μαγισσουλα μου εφερε το βιβλιο του Νικου Ντακακη στην πορτα μου και ομολογω οτι ηταν απο εκεινες τις περιπτωσεις που δεν θελεις να το αφησεις απο τα χερια σου. Κριτικος δεν ειμαι αλλα μου αρεσε η πλοκη της ιστοριας, η γλωσσα και ο πλουτος της τοπικης λαογραφιας οπως καθρεφτιζεται σε καθε σελιδα.

Ειναι πολυ ομορφο, κι εδω αναφερομαι σε αυτο και σε προηγουμενες αναρτησεις που διαβασα εδω, να υπαρχει υποστηριξη αναμεσα στους λογοτεχνες. Ειστε σα μια μεγαλη οικογενεια που καμαρωνετε ο ενας για τον αλλον κι αυτο βγαινει πολυ ομορφα.

Για το φθινοπωρο ευχομαι .. καλες εμπνευσεις και φυσικα καλωσορισες και παλι στο Μοντρεαλ.

Και ακομα μια παρατηρηση πριν τελειωσω. Εμεις οι απο διπλα που δεν εχουμε σχεση με τη λογοτεχνια μαθαινουμε πολλα. Φετος το καλοκαιρακι διαβασα την Αβανα και τα ψηλα τακουνια και τωρα νομιζω οτι αν καποιος μου δωσει ενα κειμενο σου χωρις να μου πει ποιος το εγραψε, θα σε αναγνωρισω. Το πιστευω απολυτα.

Με πολλη αγαπη και φιλσκια, Δεσποινα

Justine's Blog said...

Αχ! πονηρούλι Δεσποινάριον,
Καλώς ώρισες στις μπλογκοαυλές μας. Πολύ χαίρομαι που διαβάζεις τα βιβλία της μπλογκογειτονιάς. Πολύ χαίρομαι που σου άρεσε η Αδελφότης των Στεναγμών.
Οσο για την Αβάνα και τα Ψηλά Τακούνια, ναι μπορείς να με ενδοσκοπήσεις εκεί μέσα και να ξέρεις πώς γράφω όπου κι αν με δείς.
Πέρασες όμορφα στην Ελλάδα, μαθαίνω με τη μαννούλα στη Χίο να κολυμπάει πλάι σου. Μπράβο σας τα κορίτσια!
Τώρα πάλι τα κεφάλια μέσα; Θα το ζήσουμε κι αυτό αδιαμαρτύρητα.
Εχω πέσει με τα μούτρα στη δουλειά καθώς γράφω το νέο μου βιβλίο.
Α! περιμένω κριτική με την πέννα σου!
Φιλάκια

Justine's Blog said...

Ευάγγελε,
Σας ευχαριστώ που με τιμήσατε με την παρουσία σας στο μπλόγκ μου. Είδα τις όμορφες φωτογραφίες σας και σας συγχαίρω για τη ματιά σας στον κόσμο!
Ιουστίνη

Aνεμος said...

την καλησπέρα μου απο εδώ υπέροχη λευκαδίτισα